Ny säsong av Skogsdoktorn -podden om skogsforskare

Publicerad: 22 december 2021
BECFOR-logga

En ny säsong av podden Skogsdoktorn går att lyssna på via länk från SLUs hemsida eller via Soundcloud direkt. BECFOR forskarskola lanserade en serie nyhetsbrev och podcast-avsnitt för att visa den bredd av kompetens som finns och som skapas under forskarutbildningarna.

Varje år disputerar ett tjugo-tal skogliga doktorer på SLU som sen fortsätter antingen inom akademi eller som yrkesverksamma, de flesta inom skogssektorn på något sätt.

Forskarskole-utbildning är därför viktigt också som en resurs för samhället i stort som en kompetensförsörjning till avancerade tjänster i företag och myndigheter. I andra säsongen av Skogsdoktorn träffar vi fyra disputerade skogliga doktorer som nu jobbar vidare, inom akademi och skogssektor. Passa på under jul-ledigheten att lyssna på intressanta samtal med våra nuvarande och tidigare doktorander i podden Skogsdoktorn.

Under 2021 har Skogsfakulteten på SLU gradvis slutfört de tidigare ämnesvisa forskarskolorna för att istället öppna upp en gemensam för alla skogliga doktorander. I och med årsskiftet avslutas BECFOR forskarskola och istället satsar vi helhjärtat på SILVA.