Elin Röös får prestigefull vetenskaplig utmärkelse på internationella kvinnodagen

Publicerad: 08 mars 2021
Foto på Elin Röös

SLU-forskaren Elin Röös, som forskar om hållbara livsmedelssystem, får idag utmärkelsen ”Suffrage Science Award”, som uppmärksammar kvinnor inom vetenskapen, deras prestationer och förmåga att inspirera. Elin Röös är en av tolv mottagare i klassen ingenjörsvetenskap och fysik.

Utmärkelsen ”Suffrage Science Award” instiftades av professor Dame Amanda Fisher vid MRC London Institute of Medical Sciences och vetenskapsskribenten Vivienne Parry, och namnet knyter an till suffragettrörelsen. På den internationella kvinnodagen 2011 offentliggjordes de första elva mottagarna, som var verksamma inom livsvetenskaperna. Sedan dess har fler klasser tillkommit, och årets utmärkelser inom ingenjörsvetenskap och fysik utdelas för femte gången.

Mottagarna utses i ett ”stafettförfarande”, och Elin Röös nominerades av Dr Tara Garnett, University of Oxford, en av de tolv som fick utmärkelsen i klassen ingenjörsvetenskap och fysik 2019. Årets tolv mottagare hedras vid ett online-firande idag, måndag den 8 mars 2021, på programmets tioårsdag.

Efter dagens ceremoni finns 160 personer i den skara som har fått utmärkelsen Suffrage Science Award. Elin Röös är den första forskare som är verksam vid ett svenskt universitet vid nomineringen.

Elin Röös är forskare vid SLU:s institution för energi och teknik. Hon forskar och undervisar kring hållbar matproduktion och konsumtion ur många olika vinklar. Det handlar t.ex. om att bedöma miljöpåverkan från olika livsmedel och produktionssystem och att beräkna olika typer av miljöpåverkan förknippade med olika kostmönster.

Se film där Elin Röös berättar om sin forskning:

2021 års mottagare (Engineering and Physical Sciences award winners)

• Dr Gaitee Hussain - European Space Agency, Nederländerna
  • Professor Syma Khalid - University of Southampton, UK
  • Professor Natalie Stingelin - Georgia Institute of Technology, USA
  • Professor Ina van Berckelaer-Onnes - Leiden University, Nederländerna
  • Dr Hayaatun Sillem CBE - Royal Academy of Engineering, UK
  • Professor Ruth Cameron - University of Cambridge, UK
  • Dr Elin Röös – Sveriges lantbruksuniversitet
  • Dr Maria Dolores (Lola) Martín Bermudo - Centro Andaluz de Biología del Desarrollo, Spanien
  • Dr Samaya Nissanke - University of Amsterdam and Nikhef, Nederländerna
  • Professor Gerjo van Osch - Erasmus University Medical Center, Nederländerna
  • Professor Valérie Orsat - McGill University, Kanada
    Dr Mary Anti Chama - University of Ghana, Ghana

Pressmeddelande från MRC London Institute of Medical Sciences

Leading women in ‘Engineering and Physical Sciences’ receive awards on scheme’s tenth anniversary

Pressbild

Får publiceras fritt i anslutning till artiklar om detta pressmeddelande. Klicka för högupplöst bild. Källa ska anges.

Elin Röös. Foto: Jenny Svennås-Gillner, SLU