Östersjötorsken lever allt mer i syrefattiga vatten – och det bidrar till deras dåliga hälsa

Publicerad: 09 mars 2021
Fångad torsk

Samtidigt som torsken i östra Östersjön under höstarna sökt sig ner på allt djupare vatten har syrefattig vatten brett ut sig i grundare områden, en situation som leder till försämrad torskhälsa. Det visar en SLU-ledd studie som jämfört data över torskens utbredning och kondition med förekomsten av syrefattigt vatten.

- Från mitten av 1990-talet och framåt så ser vi en successivt ökad rumslig överlappning mellan östra torskbeståndet och områden med syrefattigt vatten, säger Michele Casini, professor vid Institutionen för akvatiska resurser vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU Aqua) och huvudförfattare till artikeln som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Biogeosciences.

Under de senast 20 åren har områdena med en så pass låg syrehalt att det kan påverka torskens tillväxt och kondition negativt brett ut sig i både de sydliga och centrala delarna av Östersjön. Det syrefattiga vattnet har också blivit vanligare på all grundare områden. Samtidigt har torskpopulationen sökt sig ner på all djupare vatten under hösten. Varför de gjort det är ännu okänt men det är en fråga som bör undersökas, anser SLU-forskarna.

Den ökad rumsliga överlappningen mellan torskpopulationen och syrefattigt vatten, som alltså har skett både i den sydliga och centrala delen av Östersjön, sammanfaller med att torskens kondition blivit allt sämre, de är småväxta och magra.

- Vi vet från tidigare studier vi gjort att fiskarna stressas fysiologiskt av att vistas i syrefattiga miljöer, och att magra torskar utsatts för mer syrebrist under sitt liv. Processerna bakom hur syrebristen påverkar torskens hälsa är svåra att fånga, men den här nya studien visar att en allt större del av torskpopulationen sedan mitten av 1990-talet lever i syrefattiga vatten. Det är en av de starkaste förklaringarna till torskens försämrade hälsa i östra Östersjön, säger Michele Casini.

Länkar

Läs den vetenskapliga artikeln Changes in population depth distribution and oxygen stratification are involved in the current low condition of the eastern Baltic Sea cod (Gadus morhua) i tidskriften Biogeosciences:

Nyheten Hörselstenar avslöjar att syrebrist bidrar till Östersjötorskens dåliga hälsa, om en tidigare publicerad studie av hur syrebristen i havet bidrar till torskarnas dåliga kondition:

Läs mer om de olika faktorer som påverkar torskens situation i artikeln ”Östersjöns torskar är illa ute” som publicerats i tidskriften Fauna&Flora.

Michele Casini, professor
Institutionen för akvatiska resurser, Havsfiskelaboratoriet, SLU