SciFest 2021 – en digital vetenskapsfestival

Publicerad: 03 mars 2021

Den 4-10 mars går den populärvetenskapliga festivalen SciFest av stapeln. I år är hela arrangemanget digitalt, vilket gör det möjligt för skolklasser och intresserad allmänhet från hela Sverige att delta.

Vetenskapsfestivalen SciFest arrangerades första gången 2012. Sedan förra året är festivalen ett samarbete mellan Uppsala universitet och SLU. I år är formatet digitalt och forskare och studenter från båda universiteten bjuder på över 100 aktiviteter för skolor och allmänhet.

Syftet är att ge besökarna chans att se och få prova på forskning och dess tillämpningar inom alla vetenskapsområden. Festivalen bjuder på en rad olika experiment, föreläsningar, workshops, filmer och utställningar. Till exempel finns möjligheter att lära sig mer om arkeologiska dna-fynd, se stjärnor och planeter i hela vår galax eller besöka ett labb där man kan titta in i människokroppen.

Det kommer också att bjudas på stadsvandring i Uppsala i spåren av stadens berömda kvinnor och en inblick i hur det kan gå till att forska i språk. Eller varför inte lära sig mer om varför hundar måste borsta tänderna, varför läkemedel ibland är en kräm och ibland en tablett eller hur en skalbagge stor som en muslort kan döda ett stort träd?

SciFest har också ett digitalt liveprogram där vetenskap och konst vävs samman. Vad har flamenco för koppling till nakensnäckor? Varför mår vi så bra av musik? Vad händer i hjärnan?

Alla som är intresserade kan anmäla sig till den digitala mässan. Besökare kan ta del av aktiviteterna när de vill under dessa dagar men under bestämda tider finns också möjlighet att träffa forskare i chatt eller på videolänk. Hela festivalen är kostnadsfri.

SciFest erbjuder också bokningsbara workshops för skolor.

– Vi är väldigt glada över att skolor i hela landet har hittar SciFest och anmält sig till våra bokningsbara aktivieter. Nu hoppas vi att också våra drop-in-aktiviteter ska locka många nyfikna besökare, säger Sami Vihriälä, projektledare för SciFest.

Läs mer om evenemanget på SciFests hemsida.

För mer information kontakta:
Linda Koffmar, Uppsala universitets presstjänst, 070-425 08 64, linda.koffmar@uadm.uu.se eller
Rebecca Rikner, kommunikatör vid SLU, 072-2123795, rebecca.rikner@slu.se