Tomasz minskar farliga bakterier i kyckling

Publicerad: 13 april 2021
En grillad kycklingfilé på en tallrik. Foto.

Tomasz Dzieciolowski undersöker hur vi kan minska antalet campylobacter och andra sjukdomsframkallande bakterier i den konsumentfärdiga kycklingen i sitt doktorandprojekt. Projektet är ett samarbete mellan Kronfågel och SLU.

Idag ökar efterfrågan på svensk kyckling samtidigt som många konsumenter oroar sig för sjukdomsutbrott i fjäderfäbesättningar. Det arbetar Tomasz på att lösa i ett doktorandprojekt som är en del av LivsID som samlar SLU:s industridoktorander inom livsmedelsområdet.

– I mitt doktorandprojekt undersöker jag produktionen och slaktproceduren i detalj för att hitta lösningar som kan minska mängden sjukdomsframkallande bakterier. Målet är förstås minskade halter av sjukdomsframkallande och livsmedelsförstörande bakterier på kycklingen, berättar Tomasz.

Fjäderfäveterinär blir forskare

Projektet är en del av SLU:s Tomasz Dzieciolowski har sedan 10 år tillbaka arbetat som fjäderfäveterinär för Kronfågel. Tidigare jobbade han även som smittskyddshandläggare på Jordbruksverket och som besiktningsveterinär på Livsmedelsverket.

– Jag är klar med ett av mina projekt och klar med den praktiska delen på mitt andra projekt. Hittills har jag inte stött på några stora problem i forskningen. Om jag ska nämna något är det tidsbrist eftersom jag arbetar på som vanligt för min ursprungliga arbetsgivare Kronfågel. Att göra doktorandkurser har också visat sig vara något av en utmaning!

Resultat till nytta för konsument och svensk fjäderfäbransch

Resultaten från projektet kommer, förutom konsumenterna, förstås den svenska fjäderfäbranschen dra nytta av, både slaktföretaget och slaktkycklingsuppfödarna.

– Hittills har det varit spännande och lärorikt att doktorera men även utmanande och väldigt tidskrävande. När jag är färdig med min doktorsavhandling planerar jag att fortsätta att jobba för fjäderfäbranschen.

Vad gör du när du inte jobbar?

– Jag cyklar, läser böcker, spelar gitarr och så grillar jag kyckling förstå!

Fakta:

LivsID är ett industridoktorandprogram som ägnar sig åt forskning och utbildning inom livsmedelsrelaterade ämnen. Programmet involverar nio företag och sju avdelningar vid SLU. Industridoktoranderna är anställda hos det företag där projektet har sin hemvist och ägnar sig åt tillämpad forskning inom livsmedel. Genom LivsIDs aktiviteter interagerar de också med varandra och skapar ett nätverk mellan akademi och företag.

Programmet initierades med stöd av regeringen som en del av den nationella livsmedelsstrategin. Programmet startade under hösten 2018 med initialt 10 projekt. Ytterligare ett projekt är associerat. LivsID pågår i Alnarp, Umeå och Uppsala.

Läs mer om LivsID här.