"Ärrade damen" har kalvat

Publicerad: 26 maj 2021
Älg med gult halsband i skog.

En av de älgar som fick GPS-halsband i samband med SVT:s program Den stora älgvandringen har nu kalvat. Det berättar SLU-forskarna som studerar hennes rörelsemönster.

Tack vare det halsband som älgkon “Ärrade damen” bär kan forskare vid SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, följa hennes rörelser. GPS-halsbandet registrerar älgens position och skickar uppdateringar till en databas på SLU.

Under kalvningssäsong sker uppdateringarna ofta för att forskarna ska kunna studera kalvningen. På SLU:s institution för vilt, fisk och miljö i Umeå håller forskningsingenjör Fredrik Stenbacka koll på alla djur som ingår i forskningsprojekt.

- Jag kan se att “Ärrade damen” har kalvat efter klockan 02.00 den 25 maj, säger Fredrik Stenbacka.

Ärrade damen1.jpg

"Ärrade damens" rörelser under perioden 22 april-26 maj. Klicka för större bild.

Förändring i älgens rörelsemönster

I databasen syns en förändring i älgens rörelsemönster när det är dags för kalvning, hon rör sig i mindre kluster.

- Vi kan först se ett mindre kluster, sedan har hon flyttat sig lite cirka 50-60 meter. När exakt kalven eller kalvarna ser dagens ljus efter att kon går in i kluster kan vi inte säga och det finns så klart individuella skillnader, säger Fredrik Stenbacka.

Vad betyder det att hon gått i två kluster?

- Efter att besökt flera hundra kalvningsplatser kan jag säga att en sådan här mindre förflyttning inom kalvningsplatsen kan tyda på ”förverkar” eller födsel av tvillingkalv.

Många engagerade tittare hör också av sig och undrar över Jokern. Vad vet ni om honom?

- Jokern befinner sig i höjd med Junsele. Han har dragit sig norrut men har inte börjat vandra ännu, säger Göran Ericsson, professor i viltekologi.

Karta som visar Jokerns rörelser.

"Jokerns" rörelser fram till den 25 maj. Klicka för större bild.