Debattartikel: ”Det bästa vore att kemiindustrin frivilligt slutade producera PFAS”

Publicerad: 12 maj 2021
Förbudskylt med texten PFAS. Illustration.

Föroreningen av grund- och dricksvatten med högfluorerade kemikalier (PFAS) är en av vår tids största miljöskandaler. I en debattartikel i nättidningen Altinget kräver forskare, från bland annat institutionen för vatten och miljö på SLU, att kontrollen skärps och att kemiindustrin tar sitt ansvar.

Nyligen fastställde Blekinge tingsrätt att Ronnebys kommunala vattenbolag ska kompensera sina kunder för personskada på grund av de hälsorisker som de höga halterna PFAS i dricksvattnet orsakat. Nu kräver forskare i miljövetenskap och juridik, bland annat Karin Wiberg och Lutz Ahrens från institutionen för vatten och miljö (SLU), att lagstiftningen skärps, att kontrollen ökar och att kemiindustrin tar större ansvar så att en liknande situation aldrig kan uppkomma igen.

Läs debattartikeln: Forskare om PFAS-skandalen: Kemiindustrin har hamnat i skuggan.