Hyenor och vildbin – studenter berättar om sina exjobb i vår podcast

Publicerad: 20 maj 2021
Bild av hyena.

Genetiska markörer hos hyenor och skogsbrukets påverkan på vilda bin. Podden Wild Research Bites är tillbaka med ett avsnitt med två engagerade masterstudenter som berättar om sina examensarbeten.

Studenterna Amber Mertens De Vry och Jaime Luna Santa-María delar med sig av sina erfarenheter som studenter på masterprogrammet Conservation and Management of Fish and Wildlifeinstitutionen för vilt, fisk och miljö på SLU i Umeå och hur det går för dem att skriva sina examensarbeten.

I podden berättar Amber och Jaime om sina erfarenheter ute i fält, vad de gillat mest med att göra sina examensarbeten och hur det är att bo och studera i Sverige.

Du kan lyssna på podden på Spotify eller på Soundcloud. Här finns också en textversion.

Amber med en låda med verktyg under sitt fältarbete.

Amber Mertens De Vry

Amber är en student från Belgien som håller på med att utveckla ett set med genetiska markörer för att bestämma släktskap i hyenapopulationer. Detta kan användas för att studera hyenornas populationsstruktur, genetiska hälsa, hur djuren rör sig med mera.

Jaime i skog bredvid en insektsfälla.

Jaime Luna Santa-María

Jaime, från Spanien, undersöker hur diversitet hos vilda bin skiljer sig mellan konventionellt brukad skog och Sveaskogs Ekoparker där en kombination av virkesproduktion och bevarande sker. Läs mer om forskningsprojektet Ekoparkers betydelse för biologisk mångfald som Jaimes masterarbete är en del av.

Här hittar du fler poddavsnitt och fler nyheter med våra studenter

Lyssna på vår podcast!

En podcast om forskning, utbildning och aktuella skogsrelaterade ämnen. Ledd av två doktorander från vår institution.

Kvinna med hörlurar pratar in i en mikrofon. Foto.

Podcast, filmer och nyheter med studenter

Här kan du lyssna på podcast, se filmer och läsa intervjuer med våra masterstudenter!

Porträttbild av Amber Mertens De Vry.

Följ våra studenter på Instagram

Nyfiken på hur det är att plugga hos oss? Följ våra studenter på Instagram!

Följ våra studenter på Facebook

Vi har Facebook också! Du hittar våra studenter på slu.mastersofnature eller klicka här