SLU-nyhet

Nykomling på marknaden

Publicerad: 20 maj 2021
Man i vit t-shirt med korvpaket i handen

Att lyckas på en marknad, att positionera sig och nå ut med sitt budskap är det som alla företag vill lyckas med. Men hur gör man? Ett praktiskt exempel är Korv av Mat Rätt, resultatet av ett oväntat möte på ett gym, mellan en kostrådgivare och en korvmakare.

I sitt arbete som PT och kostrådgivare saknade Isak Melin en produkt som var rik på protein men med låg fetthalt. Korv av Mat Rätt blev resultatet, en korv som produceras av charkuteriet och familjeföretaget Härryda Karlsson utanför Göteborg, helt enligt Isak Melins önskemål om hög kvalitet på proteinet och så lite fett som möjligt. Korven görs på svenskt nötkött och kyckling för att få rätt näringsprofil.

Hälsosam mat

- Det är den första och enda korven på marknaden som har ett näringsinnehåll som lockar den målgrupp som inte äter korv idag, konstaterar Isak Melin.
Som PT och kostrådgivare förstod han att många kopplar hälsosam mat till torra matlådor med kyckling och ris.
- Min korv är ett enkelt och gott sätt att få i sig rätt grejer.

Att ge sig in i den tuffa livsmedelsbranschen var ingen självklarhet och Isak Melin hade aldrig gjort det utan samarbetet med charkuteriet. Där fanns kunskapen om att göra bra korv, själv kan han försäljning och känner sin målgrupp.
Han beskriver också att det var tur att han, till skillnad från andra, inte var insatt i livsmedelsbranschens hårda verklighet innan han satte fart.
- Jag ser inte allt som kan gå fel, bara det som kan gå rätt. Det finns möjligheter att hitta i alla branscher.

Lång resa

Isak Melin lägger mesta delen av sin tid på att marknadsföra sig via Instagram där hans följare har fått följa med på den 3 år långa resan från idé till färdig produkt.
- Mina kunder har verkligen längtat efter produkten innan den ens var framtagen.
Idag säljs korven i 65 Ica Maxi butiker över nästan hela landet, varje vecka går det åt 1,5 ton kött till produktionen.
Isak Melin har lyckats skapa efterfrågan på sin produkt och framöver ser han stora möjligheter att utveckla företaget genom att utöka sortimentet. Ambitionerna är höga.
- Taket för varumärket Mat Rätt är nått först när branschen är förändrad. Kvantitet ska försvinna och kunden måste förstå att kvalitet kostar några kronor mer.

Av Amanda Andersson

Fakta:

Isaks tips för att lyckas:

  • Var beredd att våga chansa! Köper man ingen trisslott så kommer man aldrig vinna en miljon!
  • Allt som man intalar sig blir möjligt blir till slut verkligt
  • Tro på dig själv! Utan det kan man inte förvänta sig att någon annan gör det.

Kontaktinformation

Sidansvarig: marianne.persson@slu,se