Många vill lära skog på distans

Publicerad: 10 juni 2021
Eric Agestam

En ny kurs om skogsbruk lockade många sökande. – Vi nådde en helt ny grupp av studenter. Det var väldigt roligt och något att bygga vidare på.

Det säger Eric Agestam som ledde kursen ”Anpassning av skogsbruksmetoder för varierande mål”.
- Eftersom det inte krävdes några förkunskaper kan man säga det var en grundkurs i skogsbruk med olika perspektiv. Det handlade om allt från grundläggande produktion till rekreation, hälsa, biologisk mångfald och klimat. Inte minst var naturvårdsdelen betydelsefull, med forskare Aino Hämäläinen som föreläsare.
- Allt går förstås inte att få med på en begränsad tid, men målet var att lära ut grunderna och göra studenterna medvetna och kunniga i den skogliga debatten.
– Det finns uppenbarligen ett stort och brett intresse att lära mer om skog, konstaterar Eric.

Läs hela nyhetsbrevet HÄR.