Podden Feed om varför nya grödor inte är skalneutrala

Publicerad: 21 juni 2021
Foto på Klara Fischer.

I det senaste avsnittet av podcasten Feed medverkar Klara Fischer, forskare vid Institutionen för stad och land. Klara förklarar varför nya genmodifierade grödor inte per automatik är relevanta för småbrukare.

Feed är en podcast om hållbara livsmedelssystem som produceras av Table, ett initiativ i samarbete mellan SLU, University of Oxford och Wageningen University & Research. Podden vill lyfta kunskap, antaganden och värderingar som olika röster för fram i diskussionerna om hållbar produktion och konsumtion av mat

I senaste avsnittet av podden medverkar Klara Fischer, docent i landsbygdsutveckling vid Institutionen för stad och land på SLU. Klara beskriver varför hon är kritisk till antagandet att nya grödor är ”skalneutrala”. Genom exemplet om genmodifierad Bt-majs i Sydafrika förklarar Klara varför nya genmodifierade grödor inte per automatik är relevanta för småbrukare. Klara trycker på vikten av att förstå hur sociala och ekologiska faktorer påverkar hur ny teknik kan användas och anpassas. Vilka faktorer som har mer och mindre påverkan på hur ny teknik presterar måste avgöras från fall till fall. Därför behövs tvärvetenskapligt samarbete där forskare är ödmjuka och medvetna om gränserna för sin egen kunskap.

Lyssna där poddar finns, eller på https://tabledebates.org/podcast-episode11

Mer om Table:

www.slu.se/centrumbildningar-och-projekt/futurefood/pagaende-projekt/table-samarbetet/

www.tabledebates.org