SLU fortfarande landets bästa unga universitet

Publicerad: 28 juni 2021

Med en 60:e plats på världslistan rankas SLU som Sveriges bästa ”unga universitet” i Times Higher Educations rankning 2021. Listan omfattar 475 lärosäten, som alla är under 50 år gamla, i 68 länder och regioner.

Times Higher Education, THE, är en av världens högst värderade universitetsrankingar. Universitet och högskolor utvärderas utifrån fem kriterier: utbildning, forskning, citeringar, internationalisering och extern finansiering.

I rankningen av världens universitet under 50 år finns fyra från Sverige. Utöver SLU finns även Örebro universitet på plats 75, Linköpings universitet på plats 83 samt Karlstads universitet i intervallet 201-250.

I topp ligger Nanyang Technological University i Singapore följt av PSL Research University i Paris och Hong Kong University of Science and Technology.

Pressmeddelande från Times Higher Education