Lantmästarstudenter och gastronomistuderande i färgstarkt möte

Publicerad: 26 oktober 2022
Studenter i möte

Ett innovationsevent, med SLU:s lantmästarstudenter och gastronomistuderande på Högskolan Kristianstad, gav upphov till roliga och spännande idéer på temat spannmål. I det vinnande förslaget Uniqoats får missfärgad havre en härlig färg från grönsakejuicer och kan graderas upp som livsmedel istället för att klassas ner som foder.

Men framför allt uppstod ett viktigt möte mellan två grupper av studenter som aldrig möts under utbildningstiden men har all nytta av att lära känna varandra inför framtiden.
-Lantmästarna kunde berätta om förutsättningar för företagande och odling i lantbruket och vilka utmaningar man står inför i produktionsledet, något som våra studenter överhuvudtaget inte hade reflekterat över. Det är nog det viktigaste resultatet, att de fick en bild av varandras vardag och förutsättningar, sammanfattar Viktoria Olsson, programområdesansvarig på gastronomiprogrammet.
Tillsammans med Sebastian Remvig på SLU Kompetenscentrum företagsledning deltog hon i workshopen som arrangerades i mitten av oktober, enligt konceptet HKR Imagine

Tänka nytt och fritt

Under två dagar arbetade studenterna i team för att klura ut framtida innovationer kopplade till användningen av spannmål. Inspirationstalare från Lantmännen och The Absolut Company gav nya insikter och peppade studenterna till att tänka nytt.
Vinnande innovation blev Uniqoats, ett förslag att missfärgad havre, som i vanliga fall klassas ner som foder, istället kan färgas in med svinn från produktionen av morötter eller rödbeta och bli en helt unik ny livsmedelsprodukt.

Färgstarkt vinnande förslag

Juryn konstaterade att det vinnande förslaget på ett klokt vis tog till vara en produkt med unika egenskaper och näringsinnehåll och anpassade den till en snabbt föränderlig marknad. Bakom Uniqoats ligger lantmästarstudenterna Mimmi Infang-Frantzén Nils Carlsson gastronomistudenterna Olivia Lefvert, Erika Merkert och Nicole Millward. Efter workshopen hyllades de stort på LRFs Matgala 2022 på slottet Bosjökloster, arrangerad av projektet Kärleken till den skånska maten.
Viktoria Olsson hoppas nu på en fortsättning med HKR Imagine nästa år och även fortsatt koppling till LRFs Matgala.
- Även om studenter befinner sig i olika delar av livsmedelsystemet så behöver de ha kunskap om hur maten produceras och vad man gör i förädlingen och hur man kan anpassa måltider mot konsumentbehov.

Fakta:

Faktaruta

HKR Imagine är ett två dagars innovationsevent vid Högskolan Kristinastad med inspiration, seminarier och workshops för studenter. Utmaningarna identifieras och väljs ut av studenterna eller uppdragsgivare från näringsliv eller organisation.

Imagine tillämpas med syfte att förbereda studenterna i sin yrkesroll, att aktivt bidra till sin arbetsplats och jobba med att identifiera och finna innovativa lösningar på samhälleliga utmaningar. Imagine erbjuds ett flertal gånger per år till samtliga program vid HKR.