Ny rådgivningsmetod för företag med dikalvproduktion provas

Publicerad: 26 oktober 2022
Lantbrukare i grupp på  grön äng

Större delen av landets företag med dikalvsproduktion är enmansföretag med begränsad betalningsförmåga för rådgivning. I projektet ”Från teori till praktik” hoppas SLU-forskaren Mikaela Jardstedt och hennes kollegor komma fram till en kostnadseffektiv rådgivningsmetod, baserad på Leans principer, som passar den speciella gruppen.

Företagarna har även många andra ben att stå på i sina företag, till exempel skogsbruk och entreprenad.
- Det finns inte riktigt någon rådgivning som riktar sig till den här gruppen, troligtvis för att betalningsviljan är låg, berättar Mikaela Jardstedt, forskare på institutionen för husdjurens miljö och hälsa i Skara. Hon arbetar i projektet tillsammans med tre forskarkollegor och en ekonomikonsult.

Leanmetoden som underlag

Till sin hjälp har de nio företagare som träffas både digitalt och ute på deltagarnas gårdar. Den så kallade LEAN-metoden, som projektet utgår ifrån, är ursprungligen utarbetad för större arbetsplatser med många anställda. De nio företagarna är därför uppdelade i två grupper där kollegorna får ersätta arbetsplatsen.
Projektet är treårigt och redan efter ett och ett halvt år kan deltagarna se resultat som påverkar deras verksamhet. En företagare har till exempel valt att sluta föda upp ungdjuren till slakt och i stället ha fler dikor eftersom det visade sig vara mer lönsamt.

Värdeflödet delas upp i delprocesser

Med ett verktyg som kallas värdeflödesanalys identifieras var i verksamheten det uppstår slöserier och var förbättringspotential finns. I analysen delas gårdens värdeflöde upp i delprocesser, som foder, bete eller kalvning. Dessa läggs sedan samman och man får en helhetsbild över sitt företags nuläge. En bas för att sedan bestämma hur företagets framtida läge ska se ut. En ekonomikonsult som är kopplad till projektet gör ekonomiska analyser.
- I ett företag med så många grenar bryts inte alltid dikalvsproduktionen ut för analys men det gör vi här, säger Mikaela Jardstedt.

Förutom Mikaela Jardstedt på SLU Skara så deltar Jenny Höckert, forskare på SLU RådNu, Martin Melin, Halmstad högskola (tidigare SLU-forskare), Kristina Holmström, industridoktorand och rådgivare på Rådgivarna i Sjuhärad samt ekonomikonsult Pernilla Salevid i projektet. Målet är att ta fram en rådgivningsmodell för hur man bäst jobbar med Lean i kombination med gruppbaserad rådgivning.

Fakta:

Projektet Från teori till praktik finansieras av:

Tillämpningsklivet
Västra Götalandsregionen