Ny doktor vill göra höns redo för livet

Senast ändrad: 09 januari 2023
Lena Skånberg med opponent Bas Rodenburg

Lena Skånberg, som försvarade sin avhandling i Uppsala den 9 december 2022, har studerat hur kycklingens tidiga liv påverkar välfärden hos den vuxna värphönan. En enkel och förutsägbar livsmiljö under uppväxten är kanske inte det bästa sättet för att förbereda unghönan för den mer komplexa produktionsmiljön. Skånberg frågade sig om det inte skulle finnas fördelar med att introducera valmöjligheter och förändringar i den tidiga miljön, för att ge fåglarna en större förmåga att anpassa sig senare i livet, och därmed också öka deras välfärd.

I sina experiment använde Skånberg olika varianter av två relevanta resurser; strö och sittpinnar, för att visa att unga värphöns som regelbundet fick byta strötyp och modell på sittpinne under uppväxten visade mindre rädsla i en ny miljö. Unghöns som tidigt haft möjlighet att välja mellan olika typer av strö och sittpinnar var mer benägna att utforska den nya miljön, var bättre på att hitta gömda godbitar, hanterade stress bättre och hade bättre immunkompentens. Både kort- och långsiktiga effekter kunde observeras i studierna. Främst var det just valmöjligheter i miljön som tycks vara biologiskt relevant för att skapa en uppväxtmiljö som inte täcker hönsens mest grundläggande behov utan också ökar anpassningsförmågan och välfärden.

Här kan du läsa avhandlingen: Lena Skånberg - Preparing for life: Effects of environmental choice and change during rearing on adaptability in laying hens

Fakta:

Opponent:
Professor Bas Rodenburg, Utrecht University, Nederländerna

Betygsnämnd:

Senior Lecturer Vicky Sandilands (Scotland´s Rural College, Storbritannien), Docent Johan Lind (Stockholms universitet), Docent Rebecca Meagher (Dalhousie University, Kanada), Reserv: Docent Albin Gräns (SLU)

Handledare:

Professor Linda Keeling, SLU

Assisterande handledare:

Professor Ruth Newberry (Norwegian University of Life Sciences, Norge), Professor Inma Estevez (IKERBASQUE Basque Foundation for Science, Spanien), Assistant Professor Nicolas Nazar (Universidad Nacional de Córdoba, Argentina)