Mera gröt åt folket!

Publicerad: 21 december 2022
Närbild på en gröt med en fluffig rosa topping samt ljusgröna frön på, i mjölk med ljusgrön olja i.  Foto.

Gröt är en vardagsrätt som kanske går under radarn när det gäller kulinariska utsvävningar, men genom det första svenska mästerskapet i ekogröt, som gick av stapeln i november 2022, har fler fått upp ögonen för hur man kan variera denna både nyttiga och goda anrättning. Vad sägs om en frukostgröt på krossade kulturspannmål med lingonmaräng, granskottsolja och kardemummamjölk till exempel?

Det granskogsdoftande och intresseväckande receptet med lingon och granskott komponerades av Olers Marie Erkersson, hälsocoach från Våmhus i Dalarna, som vann i klassen hemmakock.

I klassen professionell kock vann Isak Oldenburg, kock från Stockholm med rötterna på Gotland. Han vann med bland annat en måltidsgröt på kulturspannmål, med purjolök, ost och en krokett och buljong på pärlhöna.

Recepten till dessa och många andra gröträtter finns på Ekogröt-SM:s webbsida www.ekogrotsm.se/recept

Svenska mästerskapen i ekogröt var bara en av flera tillfällen när forskningsprojektet Historiska sädesslag i framtidens mat var ute och berättade om kulturspannmål i gröt under året. Vid sommarens upplaga av O-ringen i Uppsala fick orienterarna också provsmaka gröt på kulturspannmål.

TIll sist ett tips till jul: varför inte byta ut riset i julgröten mot blötlagd enkornsvete eller emmer?

Jury i svenska mästerskapen i ekogröt var Marie Mandelmann (Mandelmanns trädgårdar), Roy Fares (MR cake), Florencia Abella (Ekstedt), Per Styregård (mat-/vinskribent), Måns Herngren (regissör), Elvira Linqvist (Oxenstierna), Markus Welin (savant), Karin Gerhardt (forskare på SLU Centrum för biologisk mångfald), Victoria Nordström (matstylist & kock), Karin Wendin (professor i mat- och måltidsvetenskap på Högskolan Kristianstad).

Fakta:

Kulturspannmål

Gamla spannmålsgrödor har många olika namn. De kan benämnas kulturspannmål, kultursorter, lantsorter eller historiska sädesslag. Det finns ingen exakt definition av kulturspannmål, men det betecknar ofta ursprungliga sorter från det tidiga jordbruket som inte har genomgått modern förädling.

Kulturspannmål har en hög genetisk mångfald. De bär på en mängd olika egenskaper, och genom att odla dem sparas denna genetiska mångfald till eftervärlden.

De klarar att växa också under förhållanden som inte är helt optimala, till exempel när det finns mycket ogräs eller är torka. Det beror på att kulturspannmål växer sig höga, och har ett utbrett och djupt rotsystem som kan hämta fukt och näring från djupa lager i jorden.

Forskningsprojektet Historiska sädesslag i framtidens mat

I ett fyraårigt projekt undersöks gamla spannmålssorter av forskare från SLU och Högskolan Kristianstad tillsammans med branschfolk.
Syftet med projektet är att undersöka potentialen för odling, näring och smak hos kulturspannmål (gamla sorter) i ekologisk produktion.
I projektet jämförs kulturspannmål och moderna sorter av vete och råg i ekologisk odling under tre år, för att studera effekten av skötsel, miljö, avkastning, näringskvalitet, samt konsumentpreferenser. Sensoriska analyser kommer att genomföras och faktorer som gör kultursorter attraktiva för konsumenter ska identifieras. Dessutom skapas innovativa produkter med kulturspannmål under projektets gång.
www.slu.se/kulturspannmal