Dynamiska markfuktighetskartor vinnare i hackaton

Publicerad: 23 mars 2022
Vinnare vid KvarkenSat Innovation Challenge Hackaton

I helgen genomfördes KvarkenSat Innovation Challange om hur framtidens skogsbruk kan bli mer hållbart. SLU var en av arrangörerna. Vann gjorde ett lag från Göttingen i Tyskland med ett koncept om att utveckla dynamiska markfuktighetskartor som visar markfuktigheten i realtid.

Ett hackaton är ett evenemang där programmerare träffas för att programmera och inspireras av varandras färdigheter i att skriva kod. Helgens uppgift var att ta fram nya innovationer, bland annat med hjälp av satellitdata, som gör framtidens skogsbruk mer hållbart.

Totalt deltog nio lag från Sverige, Finland och Tyskland. Första pris togs hem av ett lag från universitetet i Göttingen som presenterade ett koncept för hur man kan ha koll på den aktuella markfuktigheten i skogar som ska avverkas, och därmed minska risken för körskador.

Bra koncept på kort tid
Bakom tävlingen stod ett konsortium som består av ett stort antal svenska och finska rymdorganisationer, myndigheter och skogsbolag. Anneli Ågren, forskare inom akvatisk landskapsanalys på SLU i Umeå, var en av organisatörerna för den svenska delen av arrangemanget. Hon var också mentor för det vinnande laget.

– Jag är otroligt imponerad att de lyckades ta fram ett sådant bra koncept på så kort tid, tre dygn, säger hon.

Anneli Ågren och hennes kolleger har tidigare tagit fram kartor över hela landet som visar detaljerade markfuktighetskartor på den genomsnittliga markfuktigheten över fem år. Med den tyska vinnargruppens koncept att använda i princip all tillgänglig satellitdata ska det alltså gå att få grepp om hur fuktig marken är just nu, dag för dag.

Bättre planering och färre körskador
– På så vis får skogsbolagen ett mycket bättre planeringsunderlag för var de kan köra med sina skogsmaskiner utan att orsaka körskador på marken. Förutom att det gynnar mångfalden i skogen kan skogsbolagen spara hundratusentals kronor varje år på slippa återställa områden som skadats.

SLU ska i sommar placera ut ytterligare 170 sensorer som mäter markfuktigheten på plats runt om i Sverige. Genom att kalibrera markfuktighetskartorna mot dessa sensorer kan man få svar på tillståndet i just det område som ska avverkas.

– På sikt är ambitionen att kombinera kartorna med väderprognoser så att skogsbolagen även i förväg ska kunna planera för hur markförhållandena blir de närmaste veckorna, säger Anneli Ågren.

Hög nivå med många bra bidrag
Tomas Lundmark, professor vid Institutionen för skogens ekologi och skötsel var en av domarna på hackatonet. Han anser att tävlingen höll en hög nivå med jättemånga bra bidrag.

– Det vinnande laget använde verkligen alla tillgängliga satellitdata och hade en klar bild av hur konceptet behöver kompletteras för att bli riktigt användbart. En stor fördel är även konceptets skalbarhet. Förutom att bidra till färre körskador kan verktyget även göra användningen av skogsmaskinerna mer effektiva, säger Tomas Lundmark.

Han är också imponerad av andrapristagarna som gjort en analys av betydelsen av att vara en aktiv markförvaltare. ”Att faktiskt sköta skogen och inte bara stå vid sidan av och hoppas att den växer”!

– Den enskilt största parametern om man vill öka avkastningen i skogen är att skogsägarna engagerar sig och gör rätt, när de ändå gör nåt. I dag är det för mycket kostnadsjakt och för lite skogsvård. Det gäller både stora och små skogsägare, säger han.

Text: Hans Hellberg

Anneli Ågren
Forskare vid Institutionen för skogens ekologi och skötsel; Akvatisk landskapsanlays
Telefon +46 (0)90-786 8427; +46 (o)72 714 4792