Öppen utlysning av hund–human doktorandprojekt

Publicerad: 30 mars 2022

Fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap vid SLU utlyser tillsammans med Insamlingsstiftelsen Sällskapsdjurens forskningsfond fem samarbetsdoktorandprojekt inom komparativ medicin som omfattar hundar och människor. Utlysningen är möjlig tack vare den generösa donationen från Birgitta Carlsson vars gåva bidragit till bildandet av Skriftställare Birgitta Carlsson fond vid SLU.

Det är möjligt att söka finansiering inom alla ämnen och discipliner. De föreslagna doktorandprojekten ska vara samarbetsprojekt inom One Health samt bidra till bättre diagnostik, profylax och/eller behandling av sjukdomar eller störningar gemensamma för hundar och människor, med företräde för collierasens sjukdomar och mentalitet. Projekten ska bidra till långsiktiga strategiska samarbeten och vetenskapsutbyten på ett sätt som gynnar VH-fakulteten. Skriv ansökan så att den kan förstås av disputerade forskare vid VH-fakulteten.

Sista ansökningsdag är 15 juni

Länk till utlysningen

Ann-Sofi Bergqvist
Universitetslektor vid institutionen för kliniska vetenskaper (KV); avdelningen för reproduktion