SLU storsatsar på O-Ringen

Publicerad: 31 maj 2022
En orienterare springer framför en publik på en grässlänt, foto.

I slutet av juli väntas åkrarna runt Ultuna att invaderas av 20 000 hängivna orienterare och platsen kommer att förvandlas till en gigantisk campingplats. Under veckan 23–30 juli hålls orienteringstävlingen O-ringen i Uppsala och Ultuna är själva centrum för tävlingen och där de flesta deltagarna kommer att bo.

På parkeringen utanför Klinikcentrum nära SVA ligger O-Ringens mer centrala del som kallas O-Ringentorget med utställningar, försäljning och en scen för prisutdelningar och uppträdanden.

– SLU kommer att finnas på plats på O-Ringentorget med en stor monter som fylls med aktiviteter och medverkade från SLU. Vi hoppas kunna visa på SLU:s bredd, både för blivande studenter och alla andra besökare på O-Ringen. Vi hoppas att det ska finnas något spännande att ta del av för alla, säger Helena Holmquist på kommunikationsavdelningen och som koordinerar kommunikationen av SLU:s medverkan.

SLU är en av två huvudpartner och har möjlighet att anordna aktiviteter som riktar sig till deltagarna.

I SLU:s monter kommer bland andra kändisbagaren Sébastien Boudet att bjuda på gröt av kulturspannmål och SLU:s skogliga hedersdoktor Heidi Andersson kommer lära ut några knep för att lyckas som armbrytare, så världsmästare hon är.

SLU alumner bjuds in till ett event fredagen den 29 juli. Denna after work kommer att hållas i Ulls hus klockan 17.00. Det blir utmaningar, bubbel och snacks.

På onsdagen är det bara eliten som tävlar. Start och målgång är på Studenternas IP och som värd för detta står SLU. Tävlingen har därmed fått namnet SLU Elitsprinten och prisutdelare är SLU:s skogliga hedersdoktor och elvafaldiga världsmästeren i armbrytning Heidi Andersson, som också kommer att bryta arm med besökarna i SLU:s monter inne på stadion denna dag.

– Vi är glada att O-Ringen kommer till Uppsala och SLU:s campus. Det är ett utmärkt tillfälle att få visa upp SLU för så många besökare som har ett nära förhållande till vår natur och miljö. O-Ringen hör till världens största orienteringstävlingar och veckan följs på nära håll av media. Vi hoppas att alla O-Ringens besökare ska veta vad SLU är och står för när veckan är till ända, säger Helena.