Utbildning för klimatomställning

Publicerad: 10 juni 2022

SLU är ett av nio lärosäten som fått regeringsuppdrag att ta fram öppen nätbaserad utbildning för att stödja samhällets klimatomställning.

Regeringen meddelar att de satsar på ett nytt statligt finansierat kompetenslyft för klimatet för att möjliggöra näringslivets klimatomställning och omställningen till en cirkulär ekonomi. Kompetenslyftet syftar till att minska arbetslösheten och till att skapa förutsättningar för att ta fram morgondagens cirkulära och klimatsmarta lösningar. 17,5 miljoner kronor avsätts för uppdraget.

– Det är glädjande att regeringen satsar på ett kompetenslyft för klimatomställning och att SLU är ett av de utvalda universiteten. Satsningen ska samordnas med andra universitet och nu börjar vi planeringen och samordningen med de övriga, där Uppsala universitet har ett huvudansvar, säger prorektor Pär Forslund.