Forskare tar fram kunskap om risk för vind- och snöskador i ny studie

Publicerad: 13 oktober 2023
Stormskador i skog. Foto.

I de svenska skogarna är vind och snö bland de vanligaste orsakerna till skador. Klimatförändringarna gör dessutom att risken för dessa skador ökar. I en ny studie vill forskare ta fram kunskap om risker för vind- och snöskador i skogslandskapet.

Klimatet förändras, det blir varmare med mildare vintrar och mer nederbörd. Dessa förändringar påverkar risken för snö- och vindskador i de svenska skogarna. Inka Bolin, forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå, vill i en ny studie förbättra metoder för att ta fram riskkartor för dessa skador.

– Det här är ett första steg mot en rikstäckande kartläggning av risk för vind- och snöskador i Sverige. Studien kommer att avslutas med att vi utvärderar vår modell genom att ta fram riskkartor för ett antal testområden, berättar Inka Bohlin, forskare vid institutionen för skoglig resurshållning på SLU.

Kunskapens betydelse för praktiken

I studien vill de kombinera data från SLU Riksskogstaxeringens provytor med fjärranalysdata från samma ytor för att kunna ta fram en statistisk modell för att kunna förutse skaderisken. Fungerar modellen bra går den att använda för att ta fram riskkartor som sedan kan hjälpa skogsägare att se vilka områden eller bestånd som är utsatt för störst risk.

– En bättre kartläggning av risk gör det möjligt för skogsägare att anpassa skogsskötseln inför framtida klimatpåverkan, förklarar Inka.

Med fjärranalys går det att kartlägga mängder av saker men användningen har oftast varit för skogens volym och trädslag. Höjd, täthet, trädslag, markfuktighet men också förändringar i skogen mellan olika tidpunkter är exempel på vad fjärranalys kan ge kunskap om.

– Kartläggningen kan dessutom ge forskningen ökad kunskap om vilka faktorer som påverkar risken för vind- och snöskador i olika skogstyper och delar av landet, fortsätter Inka.

Projektet är ett samarbete mellan SLU, finska Naturresursinstitutet (Luke) och skogsstyrelsen och kommer pågå under två år. Studien är delfinansierad av Skogssällskapet.