SLU-startup skapar digital datatvilling av Sverige – prisas på Venture cup

Publicerad: 12 oktober 2023
Naturgeografen William Lidberg vann Venture cup

Med hjälp av AI kan årtionden av geografisk data från hela landet låsas upp till nytta för både myndigheter och företag. SLU-forskaren William Lidbergs projekt om Geografisk Intelligens blev årets akademiska startupföretag i innovationstävlingen Venture cup 2023.

Sverige är bra på att mäta. Många myndigheter och företag har samlat in stora mängder fältdata över lång tid, information som ofta är helt öppen. Men filformaten är både blandade och föråldrade, och både kapacitet och kunskap att bearbeta och visualisera informationen på olika sätt saknas.

Men med hjälp av maskininlärningsmodeller har William Lidberg vid institutionen för skogens ekologi och skötsel på SLU lyckats tolka och kombinera denna geodata. Genom att sedan skapa ett begripligt användargränssnitt till verktyget vill han nu överbrygga det tekniska hindret för andra aktörer. Det är syftet med startupföretaget GeoInt, som nu prisats i Venture cup-finalen i Göteborg under måndagen.

Nytta för många

Det här riktar in sig till de som har fältdata redan, men i ett andra steg kan det komma till gagn för allmänheten. Om skogsbruken kan göra en bättre planering med hjälp av geodata så kommer de köra sönder mindre mark, till exempel, säger William Lidberg.

Allt började som ett sidoprojekt och när forskaren och SLU:s holdingbolag insåg potentialen för produkten bestämde William sig för att ställa upp i innovationstävlingen Venture cup. Han vann den regionala tävlingen – och nu också den nationella i kategorin ”Beyond academic”. Just nu pågår utvecklingen av en grov prototyp av verktyget. Nästa steg är att skala upp till hela Sverige, med kvadratmeterstora pixlar.

Digital tvilling av Sverige

Målet är att göra en digital tvilling av Sverige med alla geodata, berättar William Lidberg. Och bara fantasin sätter gränser för vad en sådan modell kan göra i stort som smått.

En kompis sparade koordinaterna när han var ute och plockade kantareller. Min prototyp kunde sedan ge honom en karta över var han har sina svampställen, säger William Lidberg.

William Lidberg, Universitetslektor, biträdande
Institutionen för skogens ekologi och skötsel, Institutionen för skogens ekologi och skötsel, gemensamt
william.lidberg@slu.se, +46907868655, +46706295567