Ramesh Vetukuri får pris för utmärkt handledning

Publicerad: 08 december 2023
En man med blommor och diplom. Foto.

Ramesh Vetukuri fick priset för bästa doktorandhandledare 2023 från fakulteten för landskapsarkitektur, trädgårds- och växtproduktionsvetenskap. En del av motiveringen löd: "Han har en mycket stödjande personlighet, han är ansvarsfull, skapar en smidig relation med sina studenter som resulterar i en bra arbetsmiljö för alla."

Priset delades ut av Mahboobeh Yazdani från doktorandrådet och av dekanen vid fakulteten, Christina Lunner Kolstrup.

– Jag tror att god handledning både handlar om att ge och ta. Både handledaren och studenten bidrar lika mycket i processen. Min roll är inte bara att vägleda utan också att lyssna, lära och utvecklas tillsammans med mina elever, sa Ramesh.

Snäll, förstående, hjälpsam och uppmuntrar till kritiskt tänkande

I motiveringen står det att Ramesh är snäll, förstående, hjälpsam, uppmuntrar kritiskt tänkande och självständig planering, ger utrymme för misstag och att studenterna ska kunna växa som resultat av misstagen. Han motiverar eleverna att utveckla andra mjuka färdigheter förutom laboratoriearbete/forskning som kommer att hjälpa deras karriär vidare efter doktorsexamen.

Han är en anmärkningsvärd bra mentor och samarbetspartner som ägnar sin tid och erfarenhet till att vägleda och stödja sin arbetsgrupp och andra studenter på ett välkomnande sätt.

Kraftfull inspiration

– Det här priset fungerar som en kraftfull inspiration för mig. Det eldar på mitt   engagemang att arbeta ännu hårdare och smartare, och jag är ständigt på jakt efter innovativa sätt att förbättra kvaliteten på min doktorandhandledning. Priset förstärker min tro på hur viktigt det är med ömsesidig respekt och kontinuerligt lärande, sa Ramesh.

Ramesh Raju Vetukuri
Forskare, Utvecklingsledare vid Odlingsenheten