Lantbrukares psykosociala arbetsmiljö och psykiska hälsa

Publicerad: 23 februari 2023

Myndigheten för arbetsmiljökunskap har nyligen publicerat rapporten "Lantbrukares psykosociala arbetsmiljö och psykiska hälsa", där agronomie doktor Karin Hakelius vid Institutionen för ekonomi är en av författarna.

Innehåll

Publikationen innehåller kunskaper om lantbrukares utmaningar och deras konsekvenser i form av stress och risk för psykisk ohälsa, samt möjligheterna att hantera dessa utmaningar själv eller genom olika former av stöd.

Frågorna som besvarats i denna kunskapssammanställning är:

• Vilka arbetsmiljörisker och friskfaktorer finns i lantbrukares psykosociala arbetsmiljö och vilka konsekvenser får detta för deras psykiska hälsa?
  • Hur kan lantbrukares psykosociala arbetsmiljö och psykiska hälsa främjas (av samhället, branschen/kollegor/familj och eget agerande)?

Författare

Författarna till kunskapssammanställningen är Peter Lundqvist, professor i arbetsvetenskap vid Sveriges lantbruksuniversitet, Carita Håkansson, docent i hälsovetenskap vid Lunds universitet och Karin Hakelius, agronomie doktor vid Sveriges lantbruksuniversitet.

Länk

Lantbrukares psykosociala arbetsmiljö och psykiska hälsa – Myndigheten för arbetsmiljökunskap (mynak.se)