Landsbygdsministern besökte SLU i Alnarp

Publicerad: 24 mars 2023
Bild av Mia Knutson Wedel och Peter Kullgren

I ett soligt Alnarp träffade landsbygdsminister Peter Kullgren och deltagare från Regeringskansliet SLU:s ledning samt några av våra forskare.

Ministerdelegationen togs den 23 mars emot av rektor Maria Knutson Wedel, universitetsdirektör Martin Melkersson, dekan vid fakulteten för landskapsarkitektur, trädgårds- och växtproduktionsvetenskap Christina Lunner Kolstrup, dekan vid fakulteten för skogsvetenskap Göran Ericsson och prodekan vid fakulteten för landskapsarkitektur, trädgårds- och växtproduktionsvetenskap Karl Lövrie samt ordförande för lantmästarkåren Fredrik Karlsson.

Besöket var ministerns andra besök på SLU och under dagen presenterades universitetets verksamhet i Alnarp med bland annat nedslag inom lövträdsforskning, framtidens svenska livsmedelsproduktion och grön stadsplanering.

– Vi är jätteglada över att ministern tar sig tid och att vi nu fått möjlighet att visa upp vår verksamhet på campus Alnarp. Under besöket har vi bland annat berättat om den spännande forskning som bedrivs inom sydsvensk skogsvetenskap, framtidens växtskydd och svensk livsmedelsproduktion, säger rektor Maria Knutson Wedel.

Under besöket presenterades också arbetet med campusutvecklingen i Alnarp. Information om utvecklingen gavs av Margit Nothnagl, fakultetsdirektör på LTV.

Fakta:

Medverkande under besöket var professor Eva Johansson, institutionen för växtförädling, professor Johan Stenberg, institutionen för växtskyddsbiologi, professor Urban Nilsson, institutionen för sydsvensk skogsvetenskap, universitetslektor Caroline Dahl, institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning och forskare Lars Mogren vid institutionen för biosystem och teknologi.

Erika Troeng, presschef
Kommunikationsavdelningen, SLU