Ny artikel om äpplegrundstammen ’A2’

Publicerad: 24 mars 2023
Närbild av ett äpple av sorten 'A2'. Äpplet är gult.

Klonstammen ’A2’, där bokstaven ”A” står för Alnarp, lanserades i mitten av 1940-talet. I senaste numret av tidskriften Pomologen finns nu en artikel som berättar historien om ’A2’ och vad DNA-studier avslöjar om dess nära släktingar. Även om ’A2’ idag på grund av sin starkvuxenhet sällan används inom kommersiell fruktodling, så är den ännu vanlig i svenska hemträdgårdar och i Nationella genbanken är den minst sagt viktig. Alla genbankens äpplemandatsorter är ympade på ’A2’.

Växtförädlarna i Alnarp lanserade ’A2’ i en tid då fröförökade grundstammar mer och mer ersattes av vegetativt förökade, så kallade klonstammar. Till klonstammarnas fördelar hör att de i jämförelse med fröförökade grundstammar ger mer enhetliga träd. Så småningom blev ’A2’ en välkänd grundstam i flera fruktproducerande länder i den temperarade zonen och 1976 utplanterades inte mindre 200 000 plantor i svenska plantskolor. Anledningen till A2:s popularitet var främst att den var lätt att föröka, hade ett bra rotsystem, bar frukt tidigt och uppvisade god härdighet.

Även en grundstam kan stoltsera med frukter om tillfälle ges och i Nationella genbanken kan man under den tidiga hösten se rikligt med A2-frukter. Där finns nämligen två träd, som har ’A2’ inympad som ädelsort. Normalt sett utgörs ädelsorten av ett stort och gott äpple som t.ex. ’Aroma’. A2:s tämligen små frukter bjuder inte på någon större smaksensation. De smakar mest sött men inte oävet. I Pomologen-artikeln hittar den intresserade en beskrivning och foton av A2:s frukter

Fakta:

Referens till artikeln: Hjalmarsson, I., Gustavsson L. och J. Skytte af Sätra (2023). Äpplegrundstammen ’A2’. Pomologen (1). s. 10-16.