SLU deltar i AI-utveckling för att förbättra viltforskning och -övervakning

Publicerad: 12 april 2023
Älgar med ritade boxar runt dem på fotot.

Att ha kunskap om hur populationer av vilda djur ser ut och utvecklas är nödvändigt för att kunna bevara, återintroducera och förvalta vilda djur. Forskare på Sveriges lantbruksuniversitet följer populationer världen över på flera olika sätt, bland annat med viltkameror. Men kamerorna genererar stora mängder bilder och för att de enkelt ska kunna användas i forskning och viltövervakning hoppas forskarna nu på hjälp att utveckla en AI för detta.

I slutet av april arrangerar det holländska företaget FruitPunch en AI-utmaning där utvecklare bidrar till att lösa samhällsproblem genom att tillsammans utveckla artificiell intelligens, AI. I utmaningen ska deltagarna hjälpa SLU att utveckla en AI som automatiskt kan känna igen vilda djurarter från viltkamerabilder, något som är högaktuellt för de SLU-forskare som använder viltkameror i projekt vars bilder hittills klassificerats manuellt.

– Vi har många fantastiska masterstudenter som gjort detta möjligt. Det är tack vare deras insatser att artbestämma djur på tusentals och åter tusentals bilder som vi nu kan lämna över data som utvecklarna kan använda för att träna AI:n, säger Tim Hofmeester, forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet.

En viltkamera är en kamera med rörelsesensor som automatiskt tar bilder på djur som passerar. Ett av de största hindren med att använda viltkameror är att manuellt klassificera vad som finns på bilden. Att automatisera denna process med AI skulle avsevärt minska tiden som behövs för att klassificera bilderna, vilket innebär att de lättare kan användas i både forskning och övervakning.

Alla resultat från utmaningen kommer att publiceras öppet så att vem som helst kan använda dem.