Gårdens energiförsörjning – ett problem med många lösningar

Publicerad: 09 juni 2023
Sveriges konung

Hans Majestät Konungens dröm för energiförsörjning på nötköttsgården Stenhammars gods är en egen biogasanläggning. Det får troligen hålla sig till en vision.

Konungen visade sitt levande intresse och sina kunskaper kring lantbrukets utmaningar redan i sitt inledande tal på den årliga Stenhammardagen.

I publiken satt ett hundratal inbjudna gäster när en handfull föreläsare bjöd på det senaste inom sina respektive områden.

Dyrare insatsvaror, ett världsläge som påverkar.  En övergång från fossila bränslen till förnyelsebara. Och som alltid – vad har gården för förutsättningar och resurser?

- Vad ska vi satsa på? Vad är lönsamt för mig? Så summerade Konungen det som många lantbrukare funderar på.

- Och hur säkrar vi vår livsmedelsförsörjning? Det gamla talesättet från jord till bord måste få ett 2.0.

SLU:s rektor Maria Knutson Wedel och Per Rudengren som är driftledare på Stenhammar godsförvaltning hälsade även de välkommen till den intensiva inspirationsdagen.

Seminariedagen är en del av samarbetet mellan SLU och Stenhammar godsförvaltning.

Det gick att fånga Konungen för några frågor mellan föreläsningarna.

Vad är mest intressant att följa i arbetet på Stenhammar?

- Det händer saker hela tiden. Stenhammar har utvecklats och förändrats och ett lantbruk måste verkligen vara med i utvecklingen av teknik och annat, säger Konungen.

Vad vill Konungen prioritera i gårdens drift den närmaste tiden? Och på sikt?

- Drömmen är en egen biogasanläggning, men det är ganska svårt att åstadkomma. Det handlar bland annat om att vi har utegångsdjur och så frågan om en jämn produktion. Men vi samarbetar med en lokal biogasanläggning så drömmen är delvis uppfylld.

- Ett annat arbete som är intressant är samarbetet med SLU där vi skapar gårdens egen köttko, en korsning mellan Simmental och Angus.

Dagens föreläsare höll med Konungen när de fick koka ned sina råd:

Omvärldsspana, förenkla, arbeta fram en strategi, se vilka resurser som finns på gården. Vad kan du göra själv och vad måste du ha hjälp med eller på vilka områden kan du samarbeta med andra?

Oscar Lagnelöv från SLU tog en spaning på hur traktorer och arbetsmaskiner kan drivas och om det måste sitta någon människa bakom ratten. Den stora frågan är hur diesel som drivmedel kan ersättas.

- Det finns ett stort energiproblem, men många möjliga lösningar, valde Oscar Lagnelöv som slutkläm.

Vad tycker du har varit roligast med dagen?

- Det är kul att få frågor som man inte själv tänkt på. Paneldiskussionen visade också att lantbrukarna efterlyser aktion från politiken och politikerna efterlyser att marknaden är mer tydlig.

Fakta:

Deltagarna i 2023 års Stenhammarsdag

Helena Olsson-Hägg gav en överblick över nöttköttsgårdens energianvändning.

Martina Wettin från Nilsson Energy berättade hur lagring av solenergi i vätgasbaserade system går till och den lösningen visades sedan också på plats.

I paneldiskussionen deltog biogasrådgivare Stefan Halldorf, Per Carlsson från Hydrogen farm AB och Mats Alakula från Lunds universitet.

EnergiEngagemang visade solpanelslösningar och batterilagring, Axima visade New Holland biogastraktor, Nilsson energy emissionsfri reservkraft med EODev bränslecellsgenerator och Walter egen el och varmvatten från träflis.

Om Stenhammardagen

Sveriges lantbruksuniversitet och Stenhammars godsförvaltning inledde våren 2006 ett samarbete i syfte att generera kunskap för utveckling av den betesbaserade köttproduktionen till gagn för såväl produktionsgrenen mer generellt som för driften på Stenhammar. Samarbetet rör såväl forsknings- som utbildningsinsatser.