Kreativa metoder för djupare förståelse och bättre samarbete

Publicerad: 22 september 2023
Grupparbete runt ett bord med postit-lappar, foto.

I en artikel i tidningen Universitetsläraren berättar IDA-gruppen som jobbat med temat multifunktionella landskap om sina erfarenheter från det åtta månader långa samarbetet inom IDA. Genom debattartikeln vill de inspirera andra till ökat tvärvetenskapligt samarbete genom att presentera olika kreativa metoder som de arbetat med inom sitt projekt för att skapa rum för gemensamt utbyte.

De sex deltagarna i gruppen som skulle arbeta tillsammans inom Interdisciplinary Academy (IDA) kom alla från olika institutioner och ämnesbakgrunder, och hade aldrig arbetat tillsammans tidigare. En av utmaningarna som de beskriver var att hitta sätt att visa den egna kunskapen för varandra för att förstå varandras fält, ge alla utrymme och låta de olika perspektiven bilda något gemensamt.

Tvärvetenskapligt arbete är en färdighet i sig, och det krävs ofta verktyg som underlättar processen, skriver författarna.

Genom kreativa metoder, inspirerade från konstnärliga och estetiska metoder för utforskning och lärande, ville de nå djupare förståelse, rikare tolkningar och underlätta gemensamt samarbete. I artikeln berättar de mer om hur de arbetat inom IDA och med vilka verktyg.

Så underlättas tvärvetenskapligt samarbete. Artikel i tidningen Universitetsläraren i september 2023. Författare Mari Kågström, Anna Berlin, Hanna Fors, Uliana Gottleib, James Weldon och Jasmine Zhang.

Fakta:

Interdisciplinary Academy (IDA) vid SLU inrättades 2022 och drivs som ett projekt av NJ-fakulteten och SLU Future Food 2022, med syftet att bygga upp en långsiktig organisation för utveckling av mång- och tvärvetenskaplig forskning vid SLU. Inspiration har hämtats från Pufendorfinstitutet vid Lunds universitet och erfarenhet har också hämtats från Framtidslabbet vid SLU. Målsättningen är att IDA ska leda till att öka intresset för tvärvetenskapligt forskningsarbete vid SLU, stärka förmågan att bearbeta forskningsfrågor ur ett mång- och tvärdisciplinärt perspektiv samt underlätta för samarbeten mellan SLUs olika institutioner inom ramen för satsningar på mång- och tvärvetenskap. Den framtida utvecklingen av IDA sker i dialog med SLU:s övriga framtidsplattformar och SLU Global.