Tre nya docenter vid institutionen för vatten och miljö

Publicerad: 10 januari 2024

Under 2023 utnämndes tre nya docenter vid institutionen för vatten och miljö. De nya docenterna är Anna Székely, Fernando Puente Sanchez och Marcus Wallin.

Fernando Puente Sánchez höll sin docentföreläsning i biologi i början av oktober. Den handlade om utmaningen med att definiera vad som är en viss art när det handlar om mikrobiella organismer. Så här beskrev Fernando sin föreläsning i förväg (på engelska).

Anna Székely och Marcus Wallin har båda tidigare utnämnts till docenter vid Uppsala universitet. Efter att de börjat jobba vid SLU har de nu också utnämnts till docenter vid SLU.

Anna Székely är docent i biologi med inriktning ekologi. Hennes forskning handlar om mikrobiologi i helt olika typer av vatten, från avloppsvatten till sjöar och vattendrag. Hon har på senare år arbetat mycket med spårning av smittämnen, såsom coronaviruset, i avloppsvatten.

Marcus Wallin är docent i miljöanalys. Hans forskning handlar om hur kol omsätts och transporteras mellan mark, vatten och luft. Han har på senare år jobbat med hur kolets omsättning i akvatiska system påverkas av olika markanvändning, bland annat rörande olika effekter av restaurering av våtmarker.