SLU-studenter värdar för internationell konferens

Publicerad: 05 mars 2024

Konferensen ELASA 2024 arrangeras av landskapsarkitektstudenter vid SLU och sponsras av SLU Landskap. Nu uppmuntrar konferensarrangörerna i Alnarp till lekfullhet med temat Playful Landscapes!

Amanda Freng Blümke, Emelie Fröberg och Sara Hvit är landskapsarkitektstudenter vid SLU och har uppdraget att arrangera ELASA-konferensen 2024, som börjar i Köpenhamn den 17 augusti med temat Playful Landscapes.

Hej! Vad är det för en konferens?

– ELASA, som står för European Landscape Architecture Student Association, är en studentdriven organisation under IFLA Europe och ECLAS. Sedan 1990 har en till två ”resande” konferenser anordnats i olika värdländer varje år. Vanligtvis en mindre på våren som i år kommer att hållas i Turkiet och en större i augusti som Sverige fått äran att anordna. Nästa år hålls augusti-konferensen i Rumänien. Anledningen till att ELASA och dessa typer av internationella möten skapades är för att stärka samarbeten mellan landskapsarkitektstudenter, universitet och yrkesverksamma runt om i Europa, för att främja utbyten av idéer och inspiration, samt för att stödja en positiv utveckling av Europas landskapsarkitektutbildningar och professionen.

Vem är välkommen?

– Alla landskapsarkitektstudenter från hela Europa är välkomna att anmäla sig som deltagare på konferensen. Anmälan för de internationella studenterna kommer att öppnas senare i vår och publiceras via vår hemsida och våra Instagramkonton @elasa.media och @elasasweden2024. Vi har ett begränsat antal platser på 50 personer och kan med det inkludera 1–2 deltagare från varje europeiskt land. Eftersom vi på SLU Alnarp är årets värdar kommer runt tio av deltagarna att vara från Sverige. Tanken är att de kan hjälpa till både före och under konferensen som faddrar. Då får man också självklart följa med på resan helt gratis, så känner man sig inspirerad får man mer än gärna höra av sig till någon av oss så berättar vi mer!

Varför har ni valt temat Playful Landscapes?

– Årets tema dök upp ganska tidigt i våra tankar under en kreativ eftermiddagspromenad i Alnarps-parken. Vi såg potential i temat då det både rör både vikten av lekfulla, kvalitativa och inspirerande landskap för stora som små. Ett ämne som är mer aktuellt än någonsin i digitaliseringens tider där barn, unga och vuxna spenderar alltmer tid inomhus och online. Temat handlar också också vikten av arkitektens kreativa och lekfulla gestaltningsprocess och vägen till lyckade projekt. Vi skulle i linje med det vilja utmana deltagarna och medverkande företag och organisationer att under konferensens olika aktiviteter tänka utanför boxen och låta fantasin flöda. Vi hoppas också att kunna hitta landskapsarkitekter och andra som vill dela med sig av projekt där processen just varit väldigt kreativ och innovativ.

Konferensen pågår i hela nio dagar – vad är det deltagarna får vara med om?

– Med start i Köpenhamn kommer vi som det ser ut nu att röra oss upp genom södra Sverige via Malmö, Helsingborg, Göteborg och Örebro med avslutning i Stockholm. Deltagare och faddrar kommer få ta del av ett flertal olika aktiviteter, workshops och möten under resans gång. Vi hoppas på många studiebesök av inspirerande projekt och kontorsbesök hos kommuner, konsulter och andra företag. Sist, men inte minst, kommer deltagarna att få ta del av det viktiga utbytet studenter emellan och kontakten med framtidens företag och kanske potentiella kollegor eller samarbetspartners.

Vad vill ni att deltagarna ska få med sig från konferensen?

– Vi hoppas att både deltagare och medverkande företag kommer att få en oförglömlig upplevelse med nya kunskaper, inspiration, kontakter och ett lekfullt sinne.

Ni stöttas ekonomiskt av SLU Landskap och nu söker ni fler samarbetspartners. Vad är det ni önskar av dem?

– Eftersom ELASA är en ideell organisation kan konferensen endast genomföras tack vare stöd från våra fantastiska sponsorer. Att vara sponsor ger möjligheten att visa upp sin verksamhet och sina projekt för landskapsarkitektstudenter och yrkesverksamma landskapsarkitekter nationellt och över hela Europa i ELASA:s och IFLA:s internationella nätverk. Vi behöver verkligen allt stöd vi kan få och har gärna en öppen dialog om hur vi kan få till det optimala samarbetet utifrån vars och ens verksamhet. Skriv till oss på elasa.swe@gmail.com, så bokar vi in ett möte!

Vad kommer ni själva att lära er av det här engagemanget, tror ni?

– Vi har redan lärt oss otroligt mycket och hoppas lära oss mycket mer. Det mest påtagliga är själva pusslandet och den planering som krävs för att genomföra dessa typer av evenemang och även vikten av bra samarbeten och god kommunikation. Vi ser också fram emot att själva lära oss och inspireras av de intressanta människor vi kommer träffa innan och under konferensen!

Läs mer både om årets konferens och tidigare här elasa.org eller följ ELASA på Instagramkonton @elasa.media och @elasasweden2024.

Om SLU landskap:

SLU Landskap är en tvärinstitutionell plattform för samverkan och gemensam profilering av landskapsämnet inom SLU och är en av de största miljöerna inom forskning och undervisning inom landskapsarkitektur i Europa. SLU Landskap samlar institutioner och verksamheter i Uppsala och Alnarp på institutionen för stad och land, institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning, institutionen för människa och samhälle, forskningsplattformen SLU Urban Futures och SLU Tankesmedjan Movium. Mats Gyllin, prefekt vid Institutionen för människa och samhälle, är ordförande i styrgruppen för SLU Landskap under 2024.

Fakta: