Ambassadörer och EU-ministern besökte SLU

Publicerad: 22 april 2024
Personer sitter i ett rum och lyssnar på en presentation. Foto.

I ett kylslaget Uppsala besökte företrädare från ett trettiotal ambassader och EU-minister Jessika Roswall, SLU:s huvudcampus Ultuna.

En delegation med företrädare från ett trettiotal ambassader, både EU-länder och kandidatländer, och Sveriges EU-minister Jessika Roswall, besökte SLU under måndagen den 22 april. Besöket inleddes på SLU:s campus i Ultuna med presentationer av SLU och ett antal forskningsområden.

Besöket skedde i samverkan med Belgiens ambassadör och var en del i Belgiens pågående ordförandeskap i EU. Under dagen presenterades universitetets verksamhet av SLU:s rektor Maria Knutson Wedel. Delegationen fick också ta del av presentationer av Sara Gräslund från SLU Global om SLU:s arbete för global utveckling, Urban Eriksson från SLU Holding om innovationer och SLU-professor Björn Vinnerås om tekniska lösningar. John Green från SLU Lokaler gav också besökarna en guidad visning av Kunskapsparken.

Vid besöket medverkade även företrädare för Region Uppsala, Uppsala kommun och Stockholms handelskammare i Uppsala samt STUNS, Stiftelsen för samverkan mellan universiteten i Uppsala, näringsliv och samhälle. Under eftermiddagen besökte delegationen Uppsala universitet och Uppsala slott.