Fem pelare förklarar företagsledning
Ämnet företagsledning är komplext och för att på ett pedagogiskt sätt förklara vad ämnet omfattar så brukar vi som arbetar inom SLU Kompetenscentrum företagsledning ibland använda oss av fem olika begrepp:
marknad, ekonomi, ledarskap, produktion och strategi.
Under varje begrepp hittar du även artiklar och analyser skrivna av våra medarbetare.
Marknad
Pelaren Marknad beskriver vem ditt företag finns till för samt hur du väljer, underhåller och utvecklar företagets marknad. Värdeerbjudandet beskriver hur företaget möter marknadens behov och hur företaget ställer sig i förhållande till konkurrenter. Varumärket är vad som kännetecknar ett företags identitet, vilket i kombination med värdeerbjudandet formar företagets position på marknaden.
Artiklar
Fett, socker och protein - hur ser framtiden ut?
Av Per Hansson
Att förhandla med dagligvaruhandeln.
Av Amanda Andersson
Företagsledarna som skapar mervärde. USA-resa med deltagarna i kursen Strategisk företagsledning.
Av Amanda Andersson
Hur får företagarna betalt för sin fantastiska hållbara mervärden?
En personlig reflektion av Ove Karlsson
Ekonomi
Pelaren Ekonomi omfattar resultat och balansräkning, kvittot på vad värdeerbjudandet genererar i ekonomiskt resultat. För att säkerställa ekonomisk hållbarhet, och långsiktig tillväxt används kalkylering och beräkningsverktyg för att säkerställa ekonomisk måluppfyllelse.
Artiklar
Självförsörjning på företagsnivå
En intervju med Camilla Eriksson på Totalförvarets forskningsinstitut, FOI,
Ledarskap
Pelaren Ledarskap behandlar företagarens ledarskapsförmåga och vision, vilket lägger grunden för tillvaratagandet av företagets viktigaste resurs: människan. Ledarskap krävs för att skapa social hållbarhet och är en förutsättning för att organisationen ska kunna leverera ett värdeerbjudande. Kommunikation är grundbulten för att skapa en företagskultur som präglar organisationens genomförande-, utvecklande- och lärandeprocesser.
Artiklar
Någon måste vilja för att kunna
Av Amanda Andersson
Av Torbjörn Jonasson
Effektivt samarbete nyckeln till framtidens ledarskap
En krönika av Martin Melin, forskare på SLU Alnarp
Produktion
Pelaren Produktionen beskriver processen för att framställa ett värdeerbjudande till marknaden. Management säkerställer att kvalitet bibehålls, att kassationer uteblir och att produktiviteten ökar genom produktionsprocessen ständigt förbättra. Att ta till vara på resurser är ett krav för att företagets ska uppnå miljömässiga hållbarhetskrav och bibehålla sin konkurrenskraft.
Artiklar
Höga priser på insatsvaror en utmaning för lantbruksföretagen
Strategi
Pelaren Strategi beskriver hur företaget ska uppnå sin vision. Strategin är grundläggande för beslutsfattande i samtliga pelare. Genomförande och uppföljning säkerställer att företaget når utsatta mål med hänsyn till de risker som företaget präglas av.
Artiklar
Ägarskifte i företaget.
Av Amanda Andersson