
Detta är företagsledning
Sidan granskad:
2025-05-02
Företagsledning är ett ämne inom SLU som utvecklar kunskapen och ökar medvetenheten om ekonomiskt och socialt hållbart företagande i de gröna näringarna. Fokus ligger på företaget och människan i företaget eller med andra ord "Doing good for the people and the planet with profit".
SLU Kompetenscentrum företagsledning arbetar i nära samverkan med ämnets forskare.
- Ämnesgruppen företagsledning har sin verksamhet på Institutionen för människa och samhälle på LTV-fakulteten, SLU Alnarp.
- Ämnesområdets forskning, undervisning och samverkan finns inom företagsekonomi med profilering mot företagsledning.
- Prioriterade delämnen är produktions-, miljö- och cirkulär ekonomi, företagsstrategiska modeller, entreprenörskap, innovation, marknadsföring, management, ledarskap och organisation, arbetsmiljö samt kunskapsöverföring, inom lantbruk, trädgård och landskap, på samhälls-, företags- och individ nivå, på landsbygd och i stad, samt på nationell och global nivå.
- Målgruppen motsvarar SME, small and medium-sized enterprises, alltså små och medelstora företag.
- Läs mer om institutionens verksamhet inom ämnet företagsledning.
- Läs även om verksamheten vid institutionen för ekonomi, SLU Uppsala.
Ett pedagogiskt verktyg
För att på ett enkelt sätt illustrera vad ämnet företagsledning omfattar så brukar vi som arbetar inom SLU Kompetenscentrum företagsledning ibland använda oss av fem olika begrepp, eller pelare: marknad, ekonomi, ledarskap, strategi och produktionsmanagement.
Under varje pelare hittar du även artiklar och analyser skrivna av våra medarbetare.