
Petter Åkerblom
Presentation
Jag är landskapsarkitekt som arbetar med gestaltande skötsel och hur offentlig utemiljöförvaltning kan utvecklas i den riktningen. Specialintresserad av barnvänlig stadsplanering som ger plats för barns och ungas naturkontakt, rörelseglädje och sunda förnuft. Doktorerat på temat "learning by gardening". Intresset för landskapsförvaltning väcktes under min tid på Tankesmedjan Movium 1986-2017.
Forskning
Långsiktiga effekter av utomhusbaserad undervisning, uppföljning av idag unga vuxnas lärande, värdegrund och livsval senare i livet efter sina år på Coombes School, England, som 4-7-åringar (pågående)
Vad händer i trädet efter att de flyttas? Uppföljning av ca 200 ekar längs Ulls väg, Campus Ultuna, Uppsala, som flyttas h25 - v26 (del av Living Lab, EU HORIZON-finansiering 2025 - 2028).
Publikationer - urval
Åkerblom, P., Elg, R., & Hedblom, M. (2024). "Tätortsnära skog som plats för lärande". I S. Arora-Jonsson, C. Waldenström och E. Sandström (reds) Hållbarhetens dimensioner, sid. 179-198. Stockholm: Verbal förlag.
Faskunger, J., Szczepanski, A. och Åkerblom, P. (2018): Klassrum med himlen som tak. En kunskapsöversikt om vad utomhusundervisning betyder för lärande i grundskolan. Skrifter från Forum för utomhuspedagogik nr 10, Linköpings universitet.