Nya studier visar tydliga skillnader mellan ekologiskt och konventionellt kött och mjölk

Publicerad: 24 februari 2016

Två nya studier publicerade i British Journal of Nutrition visar på tydliga skillnader i näringsinnehåll mellan ekologiskt och konventionellt kött och mjölk. Skillnaderna ligger främst i fettsyrasammansättningen men vitaminer och mineraler skiljer också.

Forskarna har analyserat data från 196 studier om mjölk och 67 studier om kött. Bland annat kunde de se att ekologisk mjölk och kött innehåller cirka 50 procent mer omega 3-fettsyror. Konventionell mjölk innehöll däremot mer jod och selen.

– Konsumenter väljer främst ekologisk mjölk och kött av tre anledningar: djurvälfärd, de positiva effekterna på miljön och de upplevda fördelarna för hälsan. Säger Professor Carlo Leifert från Newcastle universitet. – Flera av skillnaderna i näringsinnehållet är en direkt följd av det ekologiska produktionssystemet. Djur som föds upp utomhus med en stor del av fodret från bete, producerar mjölk och kött med betydligt högre halter av åtråvärda fettsyror som Omega 3 fortsätter Lefiert.

Forskarna menar att i en västerländsk diet där det generellt sett finns en brist på Omega 3 kan konsumtion av ekologiskt kött och mjölk öka intaget utan att antalet kalorier ökar.