Små temperaturhöjningar ökar risken för listeria i fruktcocktails
En ny studie från SLU visar att även små avvikelser i kylkedjan kan göra färdigskuren fruktcocktail till en hälsorisk. Forskare varnar nu för att energibesparande åtgärder genom att höja temperaturen under distribution och i butikskylarna – kan få allvarliga konsekvenser för livsmedelssäkerheten.
Att få i sig tillräckligt med frukt och grönt är en utmaning för många. De färdigskurna fruktcocktails som säljs i matbutiker kan vara ett bekvämt sätt att öka intaget – men felaktig hantering kan göra dem farliga.
Forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) har undersökt hur bakterien Listeria monocytogenes växer i fruktblandningar under olika lagringsförhållanden. Fruktcocktails valdes som studieobjekt eftersom de är en växande produktkategori inom marknaden för färdigskuren frukt. De konsumeras ofta utan tillagning och utgör därmed en högriskprodukt om kylkedjan bryts.
Studien visar att även små höjningar av temperaturen i kylkedjan – eller kortare kylperioder – kan leda till en kraftig ökning av listeriabakterier, som kan orsaka allvarlig sjukdom, särskilt hos äldre, gravida och personer med nedsatt immunförsvar.
De fruktcocktails som undersöktes innehöll bland annat melon, ananas och vindruvor och förvarades i temperaturer mellan 4 och 12 grader under upp till en vecka. Vid 8 grader ökade bakteriemängden mer än tiofalt jämfört med lagring vid 4 grader, vilket forskarna menar är tillräckligt för att innebära en hälsorisk för känsliga grupper.
– Vi ser en oroande trend där energieffektivisering leder till att kyltemperaturer höjs eller kylningstider kortas. Det kan få allvarliga följder i produkter som fruktcocktails, som inte värmebehandlas, säger Beatrix Alsanius, professor vid SLU och en av forskarna bakom studien.
Enligt gällande riktlinjer ska fruktcocktails förvaras vid max fyra grader och högst fyra dagar i butik.
– Vår rekommendation är att inte tumma på vare sig lagringstemperatur eller lagringstid, betonar Beatrix Alsanius.
Läs mer
Kontakt
-
PersonErika Troeng, PresschefExtern kommunikation och marknadsföring