Kor på rad ute i en hage, grönt gräs bakom..
26 apr

Audhumbla, Uppsala

Djurvälfärd i ekologisk produktion - vad vet vi idag?

Sugga med kultingar utomhus, solen i motljus bakom.

I en ny kunskapsöversikt från SLU Ekologisk produktion och konsumtion sammanställs forskningsresultat för att belysa status för djurvälfärden i ekologisk produktion och hur det kan skilja sig från konventionell produktion. På detta seminarium presenteras kunskapsöversikten efterföljt av en framåtblickande diskussion med inbjudna forskare och experter.

Producent- och intresseorganisationer uppger ofta flera olika skäl till varför man ska välja ekologiskt producerad mat. Gemensamt är att de ofta understryker det faktum att djuren kan bete sig naturligt samt förhöjd djurvälfärd. Studier har även visat att konsumenter ofta sammankopplar ekologisk produktion med god djurvälfärd eller till och med likställer ekologisk produktion med djurvänlig produktion.

Den nya kunskapsöversikten innehåller inga enkla svar men sammanställer resultat om djuromsorg och djurvälfärd med avseende på några av de viktigaste parametrarna hos våra vanligaste produktionsdjur.

Preliminärt program

Presentation av den nya kunskapsöversikten

Djurvälfärd i ekologisk produktion - vad vet vi idag?

Torun Wallgren och Niels Andresen, SLU Ekologisk produktion och konsumtion

Paneldiskussion

– Hur ser framtidens ekologiska djurhållning ut? Ekologiskt intensiv eller småskalig och extensiv?

Inbjudna gäster:

Anna Wallenbeck – Universitetslektor vid Institutionen för husdjurens miljö och hälsa, avdelningen för miljö, omsorg och djurhälsa

Marianne Schönning – Ekologisk mjölkproducent som bland annat arbetat inom Ekologiska Lantbrukarna med regelfrågor

Carin Bolander – Marknads- och regelutvecklare. Djurhållning och slakt på KRAV

Seminariet pågår 13:00-14:30 i Audhumbla, Veterinärmedicinskt och husdjursvetenskapligt centrum (VHC) på Ultuna. Vi bjuder på macka och kaffe från 12:30 för den som vill.

Seminariet går också att följa online. Länk skickas ut i bekräftelsemejlet när du  anmäler dig.

Sista anmälningsdag 22/4 gäller för dig som vill ha macka, för dig som vill följa seminariet digitalt går det bra att anmäla sig fram till start.

Hur vill du följa seminariet?
Vill du ha macka och kaffe innan (endast för dig som deltar på plats)?
De uppgifter du registrerar här kommer att behandlas av SLU för att administrera din anmälan eller ditt besök. Läs mer om behandling av personuppgifter på www.slu.se/personuppgifter.

Tid: 2022-04-26 13:00 - 14:30
Ort: Uppsala