22 apr

Alnarps lamm- och fårdag 2024

seminarier, workshops |
Två vita lamm

Endast ca 30 % av lammkött som konsumeras i Sverige är svenskt. Köttpriserna går upp men svensk lammproduktionen står ändå stilla. Det är krig och kris i världen och det finns osäkerhet gällande väder, rovdjur, räntor, priser på insatsvaror och arbetskraft på gården. Vad krävs för att få nya och etablerade lammföretag att växa?

Välkomna till Alnarps lamm- och fårdag med tema Ökad svensk lammproduktion. I år är den för första gången vi har Alnarps lamm- och fårdag på plats i Alnarp, vi hoppas att få se er här för att även passa på att nätverka. Det går också att delta digitalt via Zoom som tidigare.

Dagen riktar sig till lamm- och fårföretagare, rådgivare, lärare, studenter, forskare och andra intresserade inom branschen.

Om föreläsarna:

Dan Ericsson arbetar som statssekreterare hos landsbygdsminister Peter Kullgren på  Landsbygds- och Infrastrukturdepartementet.

Per Hansson har lång lantbrukserfarenhet, bland annat som bankman innan han började på SLU och fokuserade på management och företagande.

Karl-Ivar Kumm har stor erfarenhet av ekonomiska analyser och jobbar med nöt och lamm vid SLU i Skara.

Birgit Fag är har lång erfarenhet av egen lammproduktion och som rådgivare genom Hushållningssällskapet Jönköping.

Andreas Bolmgren, större lammproducent, berättar om sitt företag och vägen framåt. Andreas är även styrelseledamot i Sveriges Fåravelsförbund och i Svenskt Kött.

Tid: 2024-04-22 16:30 - 20:00
Ort: Alnarp /online
Lokal: Crafoordsalen
Arrangör: Institutionen för biosystem och teknologi, SLU Partnerskap Alnarp, LRF-Skåne & Skånes fårintressenter