Hjälp oss kartlägga fritidsfisket i Vättern!

Publicerad: 02 november 2017

Intresset för fritidsfiske är stort i Sverige, och inte minst i Vättern. En vacker dag i juli kan nästan 100 båtar fiska i sjön samtidigt. Det visar de första resultaten från den undersökning av fritidsfisket i Vättern som SLU Aqua genomför tillsammans med Länsstyrelsen i Jönköpings län och Sveriges Sportfiske- och fiskevårdsförbund. I november fortsätter undersökningen, och projektet behöver fortsatt hjälp av dem som fiskar i sjön.

Undersökningar visar att långt fler än en miljon svenskar fiskar varje år, vilket omsätter miljardbelopp i resor, utrustning, boende och båtar. Som fritidssyssla bidrar fisket även till rekreation, naturupplevelser samt samvaro med familj och vänner. Intresset för fritidsfiske är alltså utan tvekan stort i Sverige, men kunskapen om hur fisket ser ut är bristfällig.

Fritidsfiskeprojektet, som leds av SLU Aqua, ska ge bättre information om fisket i Vättern. Undersökningen, som påbörjades i juli, genomförs med hjälp av enkäter och intervjuer riktade till dem som fiskar och är på sjön.

- Undersökningen har hittills gått bra, och vi har fått in många svar. Det är glädjande att så många vill hjälpa till och rapportera sina fisketurer, och vi hoppas att det ska fortsätta nu i november, säger Göran Sundblad, forskare vid institutionen för akvatiska resurser vid SLU (SLU Aqua).

De inkomna svaren sammanställs och ger sedan en bild av hur fisket ser ut i dag. Hittills framtagna resultat visar att det en dag i juli kan vara nästan 100 fiskande båtar ute på sjön samtidigt. Något som är fullt förståeligt eftersom fångsterna ser ut att vara bra. Sommarens svar visar också att fisket då ofta var inriktat efter röding, något som kan komma att ändra sig nu till november.

- Fisket den kalla delen av året skiljer sig från sommarfisket. Under höst och vinter bedrivs fisket i första hand efter lax. En annan skillnad är att många fiskar från land, eftersom det kallare vattnet gör att laxen kan gå närmare stranden. Vi vill gärna höra om landfiskarnas erfarenheter också, säger Rasmus Linderfalk, fiskekonsulent vid Länsstyrelsen i Jönköpings län.

Undersökningen pågår året ut och fiskande i sjön uppmanas att rapportera in sina turer. Antingen genom att svara på de enkäter som delas ut, eller genom att själva gå in på www.slu.se/vatternfiske  och fylla i undersökningen.

Frågor besvaras av:
Göran Sundblad, forskare, SLU Aqua,
goran.sundblad@slu.se, 010-478 42 92

Rasmus Linderfalk, länsfiskekonsulent, Länsstyrelsen i Jönköpings län
rasmus.linderfalk@lansstyrelsen.se, 010-223 64 84

Fakta:

Fritidsfiskar du i Vättern?

Rapportera gärna in dina turer! Antingen genom att svara på de enkäter som delas ut, eller genom att själva gå in på www.slu.se/vatternfiske  och fylla i undersökningen.

Rapportera gärna in flera turer, och glöm inte bort turerna utan fångst. De är minst lika viktiga som de mest lyckade turerna.

Av särskilt intresse i denna undersökning är fisket efter lax, öring och röding.

Göran Sundblad, forskare
Institutionen för akvatiska resurser, Sötvattenslaboratoriet, SLU