God jul?

Publicerad: 18 december 2017
Grisar. Foto: Tim Meier.

Dags att köpa julskinka? Julen blir godare när det som står på matbordet har producerats på ett hållbart sätt. Väljer du svensk julskinka gör du en god insats.

Syftet med just detta råd är inte att främja svensk industri, att berätta att svensk djurvälfärd är bättre än på de flesta ställen, eller ens att påminna om att närproducerat ofta är bra för miljön. Rådet handlar om din och grisens hälsa.

Överdriven eller ovarsam användning av antibiotika inom djuruppfödning ökar risken för att bakterier utvecklar antibiotikaresistens, vilket i sin tur är ett verkligt hot mot både djurs och människors hälsa. Om infektioner inte längre går att hejda med antibiotika backar vi hundra år tillbaka i tiden, då människor faktiskt dog av ganska vardagliga åkommor och småsår.

I svensk grisuppfödning är användningen av antibiotika väsentligt lägre än i flera andra länder. Djur som är sjuka får behandling, men de flesta djur är friska och behöver inte antibiotikabehandlas. Välj bort kött från djur som har behandlats i onödan, utan att vara sjuka. Kolla ursprungsland och ta reda på vilka regler som gäller där.

Annette Backhans
Universitetsadjunkt vid institutionen för kliniska vetenskaper (KV); enheten för gris- och fjäderfäsjukdomar

E-post: annette.backhans@slu.se