Uppmanar till kraftsamling för utomhuspedagogiska idéer

Publicerad: 23 april 2018

Det behövs en internationell kraftsamling för att värna de pedagogiska idéer om skolgårdar och utemiljöer som hedersdoktorn vid SLU, Susan Humphries, verkade för under sin yrkeskarriär. Det skriver Titti Olsson och Petter Åkerblom i en debattartikel som publicerats av SLU:s tankesmedja Movium, med rubriken ”Världsberömd skolgård jämnad med marken”.

Bakgrunden till artikeln är ett nyss avslutat studiebesök som författarna gjorde vid Coombes School utanför London, där stora delar av Humphries livsverk har förfallit eller raserats.

Artikeln på tankesmedjan Moviums hemsida

Susan Humphries utsågs till hedersdoktor vid SLU:s fakultet för naturresurser och jordbruksvetenskap 2011.

Titti Olsson, kommunikationsansvarig på Movium, SLU, Alnarp
040-415213, 0708-744784, titti.olsson@slu.se

Petter Åkerblom, universitetslektor i landskapsarkitektur, institutionen för stad och land, SLU, Uppsala, 018-671660, petter.akerblom@slu.se