Lars Kardell hedersdoktor vid GIH

Publicerad: 04 maj 2018

Professor emeritus vid SLU Lars Kardell har utnämnts till hedersdoktor vid GIH, Gymnastik- och idrottshögskolan. Han håller sin hedersdoktorsföreläsning den 4 maj. Hans mångåriga gärning vid SLU har kretsat kring miljöanpassat skogsbruk, tätortsnära skogar och hur man ska sköta dessa.

Lars Kardell är professor emeritus vid SLU och hans föreläsning har titeln "Skogens utnyttjande för rekreation, då, nu och i framtiden".

Lars Kardell har varit verksam vid först Skogshögskolan och senare skogsvetenskapliga fakulteten vid SLU sedan 1962 och fram till sin pensionering hösten 2001.

Han blev professor 1973 i miljöanpassat skogsbruk och har framförallt arbetat med förhållandet mellan människan och skogen.

- Han var en pionjär för hur tätortsnära skogar bör skötas som arena för rekreation, säger Peter Högberg, rektor vid SLU. Det är mycket roligt att hans arbete uppmärksammas på detta sätt.