SLU-nyhet

Framtidens frukt ska engagera konsumenter i ekologisk fruktodling

Publicerad: 08 november 2019

Framtidens frukt är ett projekt finansierat av Jordbruksverket och som syftar till att öka kunskapen om den ekologiska fruktodlingen och skapa kontakt mellan odlare och konsumenter. Projektet handlar i första hand om att informera och öka kunskapen hos konsumenter men med hjälp av privatpersoner som driver upp äppelträd från frö hoppas man att även få lite hjälp med att utveckla nya sorter lämpliga för ekologisk produktion.

Framtidens frukt leds av äppelodlaren Marcus Callenbring, forskaren och växtförädlaren Kimmo Rumpunen från SLU och drivs tillsammans med fruktodlare över hela landet.

– Växtförädling är en långsiktig verksamhet som det är svårt att hitta finansiering för. Särskilt när det gäller sortframtagning och vi vill därför testa att använda oss av så kallad crowdbreeding för att se om det kan vara en väg att gå för att få fram nya hållbara sorter, säger Kimmo Rumpunen. Framtidens frukt blir en testballong för att se hur stort intresset är hos allmänheten att delta och hjälpa till med växtförädling. I ett danskt projekt delades närmare 10 000 fröer ut och efter sex år fanns knappt 2000 träd kvar som nu börjat bära frukt fortsätter Kimmo.

Ekologiska äpplen drabbas hårt av olika svampsjukdomar som exempelvis skorv vilket sänker kvalitén och minskar skörden. Ekologiska äpplen får inte heller besprutas i förebyggande syfte vilket förkortar lagringstiden till som längst januari-februari, konventionella äpplen kan lagras betydligt längre.

– Att ta fram nya hållbara sorter, anpassade till rätt klimat är en viktig del för att kunna utveckla den ekologiska fruktodlingen. Genom att få fram sorter med hög motståndskraft mot de vanligaste sjukdomarna och med bra lagringsegenskaper ger man ekologiska odlare bättre möjlighet till större skördar och högre kvalitet. Framtidens frukt kan förhoppningsvis leda till nya och mer kostnadseffektiva sätt att ta fram nya sorter där konsumenter och odlare också blir mer delaktiga, säger Kimmo.

I projektet ingår en rad olika aktiviteter som gårdsbesök och kampanjer i butiker, på mässor och liknande för att knyta konsumenter och ekologiska fruktodlare närmare varandra. Förutom odlare deltar tre ambassadörer, kockarna Ulrika Brydling och Paul Svensson samt konditorn och entreprenören My Feldt.

Janne Nordlund Othén