Varm sommar bröt dålig trend för abborren i Roslagen

Publicerad: 12 juni 2019

De senaste 15 åren har antalet abborrar minskat vid provfisken vid Lagnö söder om Norrtälje. Den varma sommaren 2018 bröt den nedåtgående trenden. Den ökade mängden abborrar i provfiskenäten beror sannolikt på att fisket föregicks av en mycket varm period med höga vattentemperaturer.

Fiskar som gynnas av varmt vatten, till exempel abborre och mört, söker sig in till det varma vattnet i vikarna och fångas i provfiskenäten. Värme gör också att fiskynglen har en snabbare tillväxt vilket kan skapa starka årsklasser.

- Förhoppningsvis kommer den för abborren gynnsamma sommaren att bidra till fler vuxna abborrar om ett par år, säger Henrik Flink, forskningsassistent vid institutionen för akvatiska resurser vid SLU (SLU Aqua).

Provfiskena vid Lagnö nordost om Ljusterö i Roslagen ingår i den svenska kustfiskövervakningen, och genomförs i augusti varje år av SLU Aquas kustlaboratorium. Syftet med övervakningen är både att kartlägga förändringar och variationer i fisksamhället och fånga upp tecken på storskalig miljöpåverkan som t.ex. övergödning, klimatförändringar och miljögifter.

Provfisket vid Lagnö har genomförts sedan 2002, och sedan dess har fångsterna av stora fiskar minskat. Det gäller både för alla arter generellt (fiskar större än 30 centimeter) och för abborre (abborrar större än 25 centimeter). År 2018 fångades något fler stora abborrar än under 2016 och 2017, men det var fortfarande få sett över hela provfiskeperioden.

- Stora fiskar är uppskattade inom fisket men också viktiga för beståndens återväxt. Minskningen kan bero på ökat fisketryck, ökad dödlighet från säl och skarv samt en hög exploatering av fiskens lek- och uppväxtområden, säger Henrik Flink.

Totalt sett har antalet fångade arter i provfisket minskat sedan 2002 men antalet fångade individer har ökat. Strömming, nors, löja och tånglake är arter som ökat i antal i fångsten, medan gös och gädda visar minskande trender.

Henrik Flink, forskningsassistent
Institutionen för akvatiska resurser, Kustlaboratoriet, SLU