Gästprofessor Chris Evans riddare av Brittiska Imperieorden

Publicerad: 19 oktober 2020
Foto på gästprofessor Chris Evans

Chris Evans, professor vid UK Centre for Ecology & Hydrology och gästprofessor vid SLU sedan flera år, har utsetts till riddare av Brittiska Imperieorden (MBE), som erkänsla för hans bidrag till ekosystemforskningen. Mycket av hans arbete har handlat om flödet av växthusgaser vid nedbrytning av torvmarker, men han undersöker även sötvattnens roll i den globala koldioxidcykeln.

Chris Evans är biogeokemist vid UK Centre for Ecology & Hydrology (UKCEH) sedan mer än 20 år, och han har sin bas i Bangor i Wales. Hans formella samarbete med SLU inleddes då han blev den tjugonde innehavaren av Konung Carl XVI Gustafs professur i miljövetenskap 2015/16, med placering vid institutionen för vatten och miljö vid SLU i Uppsala. Syftet var att utveckla en kvantitativ förståelse av sötvattnets roll i den globala kolcykeln genom att utnyttja den svenska miljöövervakningens unikt långa mätserier gällande vattenkemin i ett stort antal vattendrag.

Samarbetet med forskare i Sverige har sedan fortsatt, inte minst med Mike Peacock, Martyn Futter och Stephan Köhler vid SLU. Sedan januari i år leder han ett treårigt forskningsprojekt (DAEMONS), finansierat av Formas. Projektet ska undersöka flöden av kväve, fosfor och löst organiskt kol och hur förhållandet mellan dessa ämnen förändras under flödet från mark och vegetation, via vattendrag och sjöar, ut i havet. I projektet medverkar även Uppsala universitet, IVL och DHI i Göteborg.

– Det här projektet knyter ihop mycket av det jag har arbetat med i Sverige, och det står i fokus just nu, men jag samarbetar även med svenska forskare när det gäller skogsbränders påverkan på vattenkvalitet, samt avgången av växthusgaser från vattenmiljöer och torvmark, säger Chris Evans. Tyvärr är läget förstås inte idealiskt för närvarande – jag ser fram emot den tid då jag kan resa till SLU och prata med alla öga mot öga igen.

*MBE står för "Member of the Most Excellent Order of the British Empire"

Projektet DAEMONS

Mer om utmärkelsen