När mjölken smakar blåbär

Publicerad: 10 december 2020
Blåbär faller ner i ett glas med mjölk. Foto.

Ibland kan mjölk få en oförklarlig bismak som kan liknas vid blåbär. Blåbär och mjölk kan förstås låta som en uppskattad kombination i tallriken, men fenomenet med blåbärsmjölk är ett problem som kan få stora ekonomiska konsekvenser för mjölkbonden som drabbas. Ett nytt projekt vid SLU ska nu försöka ta reda på varför blåbärssmak uppstår, och hur problemet kan förebyggas.

SLU startar nu projektet ”Vad gör vi när mjölken smakar blåbär?” Blåbärssmak är en välkänd avvikelse/smakfel som med oregelbundna intervall uppträder hos mjölkproducenter över hela Sverige. De producenter som drabbas får prisavdrag eller stängs av från leverans. En utmaning med blåbärsmjölk är att problemet påverkar och riskerar skada all mjölk i samma tankbil eller silo på mejeriet.

Den biologiska orsaken till avvikelsen är ännu inte identifierad och mejerier och rådgivare kan idag inte med vetenskap och beprövad erfarenhet hjälpa producenterna. I det nya projektet ska insamlade mjölk- och foderprover från drabbade leverantörer analyseras med avancerade kemiska, biologiska och statistiska metoder för att kartlägga orsaken till problemet med blåbärsmak. Målsättningen är att minska förekomsten av problemet och att drabbade producenter snabbt skall få hjälp att återfå en normal mjölksammansättning.

Arbetet syftar till att skapa ett rådgivnings- och åtgärdspaket för att åtgärda och förebygga problem med ”blåbärssmak” hos mjölkproducenter. Projektet är ett samarbete mellan SLU (institutionerna för Norrländsk Jordbruksvetenskap i Umeå och Molekylära vetenskaper i Uppsala), Norrmejerier, Arla och Falköpings mejeri.

Medel för studien har beviljats av Familjen Kamprads stiftelse och Stiftelsen lantbruksforskning.

Kontakt och information

För mer information kontakta Gun Bernes, Försöksledare vid Institutionen för norrländsk jordbruksvetenskap, Enheten för husdjursskötsel, SLU Umeå.

Telefon: +46 90 7868744, e-post: gun.bernes@slu.se