Flyginventering längs Västkusten visar att antalet skarvbon fördubblats

Publicerad: 04 mars 2021
Närbild på skarvunge

Under 2020 inventerade SLU tillsammans med erfarna ornitologer och flygföretaget Jerry Nerstrand AB alla skarvkolonier läng havskusten i Västra Götalands län. Det här är den första samordnade inventeringen av storskarv som gjorts i området sedan 2012, och den bekräftar att fåglarna blir allt fler; både antalet kolonier och antalet bon har ökat.

– Vi har diskuterat att inventera skarvkolonier från flygplan under en längre tid men nu blev det äntligen av, säger Jan Uddén, som är biolog och arbetar som museipedagog vid Bohusläns museum.

Tillsammans med ornitologkollegan Matti Åhlund på Naturcentrum har Jan Uddén och Karl Lundström och Johanna Högvall på SLU analyserat de bilder som togs när Jerry Nerstrand flög över området.

Eftersom västkustens storskarvar bygger sina bon direkt på marken fungerar det alldeles utmärkt att räkna från luften. Att räkna skarvkolonierna från flygplan är dessutom effektivt.

- I jämförelse med den tid och den bränsleförbrukning som skulle krävas för att åka ut till varje enskild koloni och räkna på plats, antingen genom att gå iland eller flyga över med drönare, är inventering med flygplan svårslagbart, säger Karl Lundström forskare på institutionen för akvatiska resurser vid SLU (SLU Aqua).

Fler kolonier och fler fåglar

Samtliga kolonier flögs över under samma dag och flera bilder togs på varje plats. Därefter valdes de bästa bilderna ut och antalet bon i varje koloni räknades. Varje koloni dubbelräknades dessutom av minst två personer.

År 2020 räknades drygt 6000 bon i 21 kolonier, medan det noterades knappt 3000 bon i 14 kolonier 2012. Nya kolonier har alltså tillkommit, men det är inte alla kolonier som har blivit större. Några av de tidigare kolonierna har övergetts helt, medan andra blivit större och andra mindre.

– Antalet häckande storskarvar längs kusten i Västra Götaland har ökat stadigt sedan 1994, då den första häckningen konstaterades, även om de kalla vintrarna för tio år sedan tillfälligt bromsade tillväxten, konstaterar ornitologen Tommy Järås som följt utvecklingen från starten.

Forskning om skarvens effekt på fisk

Den genomförda flyginventeringen ger en bra bild av hur antalet skarvar förändrats över tid, men kartläggningen av skarvkolonierna har också en direkt koppling till annan verksamhet på SLU, där både skarvarnas födoval och utvecklingen av fiskbestånden längs kusten övervakas.

– Vi kommer bland annat att undersöka hur mycket torsk skarvarna äter för att få en uppfattning om deras roll i att torsken inte lyckas återetablera sig, säger Karl Lundström.

Målsättningen är att genomföra en ny inventering under 2021 och att storskarvens utveckling på västkusten fortsätter att övervakas regelbundet.

- Vi hoppas även på större intresse från Naturvårdsverket, Havs- och vattenmyndigheten och Länsstyrelsen, som ju också borde vara intresserade av att få bättre koll på kustens skarvar, säger Karl Lundström.

Karl Lundström, forskare
Institutionen för akvatiska resurser, Havsfiskelaboratoriet, SLU