SLU-nyhet

Fem tips för att nå en ny marknad

Publicerad: 25 maj 2021
Kvinna med långt mörkt hår, klädd i kavaj

Vägen från idé om en ny produkt till etablering och försäljning är inte enkel. Med en bra analys i grunden blir det lättare att lyckas. Caroline Göransson, affärsrådgivare på Ludvig & Co, ger sina fem bästa tips om vad du måste uppfylla för att komma igång.

  1. Fylla ett behov (medvetet eller omedvetet) hos en tillräckligt stor grupp

Det gäller att ha en affärsidé, en produkt eller en tjänst, som det finns en efterfrågan på, medveten eller omedveten. För att veta det, måste man vara nyfiken och följa med, till exempel omkring vad människor tycker är viktigt när det gäller mat. Det är det som kan kallas marknadsanalys. Läs på, fråga, iaktta, intressera dig.

 

  1. Bestäm dig för din/dina målgrupper, vilka människor blir gladast av din produkt?

Det betyder ju inte att alla andra inte också får köpa din produkt, men det blir så mycket lättare att göra rätt i produktionen och rätt i kommunikationen, om man vet vem man producerar för och vem man pratar med. Då kan du synas på rätt ställen, säga rätt saker och framför allt anpassa din produkt eller tjänst så den fyller ett verkligt behov på marknaden.

 

  1. Välj försäljningskanaler som är effektiva, når dina målgrupper och sprider dina risker

På något sätt ska produkten nå slutkonsumenten. Gör enkla kalkyler på hur mycket arbete och övriga kostnader som varje kilo, ton, burk eller låda ska belastas med utifrån vad det kostar att sälja. I egen butik, i andras butiker, till en grossist eller via en nätbutik exempelvis.

 

  1. Syns på rätt ställe och med rätt budskap (se också punkt 2)

Med nätverkande IRL, aktiva och genomtänka sociala medier och en väl fungerande hemsida för landning och bestående information om företaget kommer man långt. Sen gäller det bara att fylla medierna med det som intresserar målgrupperna och om man kan, att göra som Isak och bygga upp förväntningarna.

 

  1. Bygg ditt varumärke

Med dig själv, det du brinner för och med dina kunder som bas. Tänk igenom vad du vill förmedla och stå för och gör en plan för innehållet i dina sociala medier. Låt kunderna följa med på resan, låt kunderna påverka och skapa en bild av det du och dina produkter står för. Ditt varumärke!

 


Kontaktinformation