Humor och sanningen driver filmaren Sverker Johansson

Publicerad: 18 juni 2021
Sverker Johansson och Heidi Andersson

Humorn och drivkraften att visa något slags sanning är framgångsfaktorer i Sverker Johanssons och SLU:s prisbelönade filmer om skogen och skogsforskning.

Sverker är utbildad jägmästare och journalist och har jobbat med skog och kommunikation länge. Han brinner för att sprida forskningsresultat.

– Det finns en devis som säger: ”Ett forskningsresultat är av ringa värde innan det är känt och tillämpat”. Och så enkelt är det ju, säger han.

Sedan 2017 har det blivit sammanlagt nio filmer åt SLU på olika teman.

Vilken film är du mest nöjd med?

– Humorn är ett viktigt inslag i våra produktioner. I filmen ”Finskog och fulskog” klädde vi ut reportrarna till ett bröllopspar som skulle ta ett bröllopsfoto ute i skogen. De fick prova att ställa upp sig i allt från en snårig ungskog till en tät risig gallringsskog. Det var kul.

– Humorn blir extra viktig när alla frågor i skogsbranschen tenderar att vara väldigt polariserade. Det lockar inte direkt fram muntergökarna. Humor bidrar till att avväpna konflikten.

Utgår från forskningsresultaten
I filmerna utgår man alltid från flera forskningsresultat på ett tema. Det handlar om att få forskarna att lyfta fram det mest intressanta och få det att hänga ihop med resten av berättelsen.

– Det är inte ovanligt att vi sitter och pratar upp till flera timmar för att vara säkra på att ha förstått. En utmaning när man som jag kan mycket om skog är att jag kan missa att ställa självklara följdfrågor. Men jag har ett utmärkt filmteam med andra synvinklar, det hjälper.

Sverkers goda skogskunskaper gör det lättare att vinna forskarnas förtroende och lita på honom. Men det började inte så bra. I den allra första filmen fick medlemmarna i referensgruppen kaffet i vrångstrupen.

– Vi hade klätt ut en av forskarna i en gammal jägmästaruniform och ställt honom i en slottspark. Referensgruppen ansåg från början att det var helt oseriöst men köpte det till slut.

Modig beställare – bättre film

Efter det har SLU vågat lita på berättelsens styrka och uppmuntrar snarare vågade grepp för att förklara komplexa frågor.

– Det här modet hos de som beställer filmerna är en förutsättning för att göra en engagerande produkt, säger Sverker. Ibland är det dessutom ganska obekväma frågor vi beskriver, såväl branschföreträdare som miljöorganisationer och politiker kan bli upprörda, så mod behövs.

Varför tror han då att han vinner så många priser?

– Egentligen borde vi inte vinna – vi bjuder inte på enkla sanningar och kontentan av filmerna är att det inte är så himla enkelt. Men jag tror absolut att humorn bidrar, att de gillar vårt berättande och att det är spännande ända in till slutet.

Och det blir fler filmer framöver lovar Sverker.

– Jag drivs av att visa någon sorts sannare bild av vad som pågår. Alla som ser våra produktioner ska känna sig upplysta och förstå hur det ligger till. Och jag kan känna att jag blir mer engagerad ju mer polariserad debatten om skogen blir. Det blir viktigare att berätta hur det ligger till. Fast fortfarande med glimten i ögat.

Känsla för balans

Lena Gustafsson, professor i naturvårdsbiologi, har gjort en film tillsammans med Sverker – Aspen – och håller på med flera nya. Hon gillar filmens möjligheter att illustrera kunskap på ett tydligare sätt. Och hon uppskattar att jobba tillsammans med Sverker.

– Han är extremt lyhörd, jobbar okonventionellt och använder nya grepp som är ovanliga i forskarvärlden. Jag skrattar ofta när jag ser hans filmer. Det blir både intressant och roligt när man får informationen på ett lättsamt sätt. Dessutom har Sverker en otrolig fingertoppskänsla att hitta rätt balans, säger Lena Gustafsson.

Text: Hans Hellberg

Annika Mossing, kommunikatör